תקציר

עמוד:9

9 תקציר ד . ו ע ד ו ת ל ע נ י י ן מ ס ו י ם א ו ו ע ד ו ת מ ש ו ת פ ו ת ( 1 ) השימוש בוועדות לעניין מסוים או בוועדות משותפות נמצא בעלייה חדה בכנסת ה- 20 . מספר הוועדות מסוג זה שהוקמו בכנסת זו עומד על כמחצית מכלל הוועדות לעניין מסוים או המשותפות שהוקמו בכנסות 1 – 19 . ( 2 ) משך הדיונים של ועדות לעניין מסוים או משותפות בהצעות החוק כמעט זהה למשך הדיונים של ועדות הכנסת הקבועות בשלב זה, עבור % 90 מהצעות החוק שנבדקו . ה . ח ק י ק ת ה ה ס ד ר י ם ( 1 ) במרוצת השנים התקצר משך החקיקה הממוצע של הצעת חוק ההסדרים — למן ההנחה על שולחן הכנסת ועד לאישור בקריאה שלישית . לעומת זאת, מספר העמודים של הצעות חוק אלה בעת הנחתן על שולחן הכנסת נמצא במגמת עלייה . ( 2 ) אורך הצעות חוק ההסדרים נמצא במגמת עלייה בפרט בכנסת ה- 20 . מספר העמודים של הצעות חוק ההסדרים שהונחו על שולחנה עמד על כ- % 20 מנפח החקיקה הממשלתית שלה . ( 3 ) הוועדה שדנה במספר הפרקים הרב ביותר היא ועדת הכספים ( כ- % 40 ) . ועדה זו מובילה בהפרש ניכר על הוועדות האחרות, שאליהן מועברים % 10 – % 20 מכלל הפרקים ( או הסעיפים ) שנידונים בהצעת החוק . עם זאת, מרבית הסעיפים מתוך חוק ההסדרים מועברים לטיפול בוועדות אחרות . ( 4 ) בפילוח לפי מספרי עמודים מתברר כי משך הזמן החציוני של דיוני הוועדות בהצעות חוק שגרתיות קצר ממשך דיוניהן בפרקים ( או בסעיפים ) מתוך הצעת חוק ההסדרים . משך הזמן החציוני של דיון בהצעת חוק שגרתית שאורכה 2 עמודים הוא יום אחד, ואילו בהצעת חוק ההסדרים שאורכה 2 עמודים משך הדיון הוא ( לכאורה ) 7 ימים . ( 5 ) עם זאת, בבחינת הפרוטוקולים של הדיון האחרון של ועדות הכנסת בפרקים ( או בסעיפים ) מתוך הצעת חוק ההסדרים, עבור פרקים ( או סעיפים ) שמשך החקיקה שהתקבל עבורם במאגר עולה על יום אחד נמצא כי ב- % 40 מהם אומנם משך הדיונים עלה על יום אחד, אולם למעשה משך הדיון המהותי היה יום אחד בלבד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר