תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 147 | הממשק בין הכנסת לממשלה בתהליכי חקיקה ממשלתית ממצאים א . ה י ק פ י ח ק י ק ה כ ל ל י י ם ( 1 ) בין הכנסת הראשונה לבין שלהי כהונתה של הכנסת ה- 20 מתגלה עלייה מתמדת בהיקפי החקיקה הממשלתית הכוללים בכנסת . העלייה אינה עקבית לאורך השנים, אך בכל ועדות הכנסת נרשמה עלייה ( גם אם זעירה ) בהיקפי החקיקה בשנים שבין הכנסת הראשונה למועד עריכתו של מחקר זה ( יולי 2018 ) . ( 2 ) היקף החקיקה הממשלתית המועבר לטיפול של ועדות הכנסת אינו אחיד : 2 ועדות — ועדת החוקה, חוק ומשפט וּועדת הכספים — מטפלות בכ- % 54 מכלל החקיקה הממשלתית בכנסת . 3 ועדות נוספות — ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ועדת הכלכלה וּועדת הפנים והגנת הסביבה — מטפלות בכ- % 32 נוספים מכלל חקיקה זו . בסך הכול 5 ועדות קבועות מטפלות בכ- % 86 מכלל הצעות החוק הממשלתיות בכנסת . לעומתן 3 ועדות — ועדת החינוך, התרבות והספורט, ועדת החוץ והביטחון וּועדת הכנסת — מטפלות בכ- % 11 מכלל החקיקה הממשלתית בכנסת . 4 הוועדות הקבועות האחרות — הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ועדת המדע והטכנולוגיה, ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות והוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי — מטפלות בסך הכול בכ- % 1 מכלל החקיקה הממשלתית בכנסת . לגבי % 2 הנותרים מהצעות החוק הממשלתיות — הנתונים חסרים . ב . מ ש ך ה ש ל ב י ם ב ה ל י ך ה ח ק י ק ה ( 1 ) בעבודתן של כל ועדות הכנסת — קטנות וגדולות — נמצא חוסר פרופורציה בשלבי החקיקה בין השלבים הדיוניים לבין שלבי ההמתנה . עבור % 80 מהצעות החוק בכל הוועדות, משך שלב ההמתנה בין אישור ההצעה בקריאה ראשונה לבין תחילת דיוני הוועדה הרלוונטית הוא הארוך ביותר . שלב זה ארוך יותר אפילו משלב הדיונים המהותיים בהצעת החוק בוועדות . ג . א ו ר ך ה צ ע ת ה ח ו ק ב ע מ ו ד י ם ( 1 ) ככל שהצעת החוק ( בעמודים ) ארוכה יותר, כך משך הדיון בה בוועדות הכנסת מתארך . התאמה זו מתקיימת הן בהצעות חוק שאורכן עד 10 עמודים והן בהצעות חוק שאורכן מעל 10 עמודים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר