תקציר

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 149 | פיקוח על מעקב מקוון בישראל שלישי בפעילותה יהיה שימוש כמען לתלונות של עובדי גופים אלה ושל אזרחים באשר לעניינים שבסמכותה . הנציבות הסיגינטית תאויש בידי נציבים שיפוטיים, הכשירים לכהן כשופטים מחוזיים, שבכפוף לאישורם יינתן צו מעקב מקוון מיניסטריאלי או שיפוטי . לצד הנציבים השיפוטיים יכהנו בנציבות מפקחים, שאינם בהכרח משפטנים בהכשרתם, שתפקידם יהיה לפקח לאחר מעשה על הפעילות הסיגינטית . אלה ואלה ייעזרו במערך תמיכה מקצועי, שיורכב מתמהיל של מומחי מודיעין, משפט וטכנולוגיה . הנציבות תיהנה מגישה מלאה למידע שבידי הגופים שעליהם היא מפקחת, ותפרסם דיווח עיתי פומבי, בלתי מסווג, על ממצאיה . 2 . מ ת ו ו ה " ר ז ה " ח ל ו פ י ל ש י פ ו ר ה מ צ ב ה ק י י ם המחקר מציע גם קווים כלליים לשיפור המצב הקיים ולתיקון חלק מנקודות התורפה של מערך הפיקוח הישראלי על פעילות סיגינטית, במקום המודל המומלץ של הקמת נציבות סיגינט לאומית . הצעות אלו יכולות לשמש פתרונות ביניים בהיעדר גוף פיקוח ייעודי ועצמאי על פעילות סיגינטית . • הרחבת הכיסוי השיפוטי . החלת ביקורת שיפוטית מראש ( אקס אנטה ) על האזנות סתר ועל השגת נתוני תקשורת לתכליות של ביטחון לאומי . • חיזוק המומחיות של מערך הפיקוח הסיגינטי הקיים . מוצע לערוך הכשרות ייעודיות לשופטים הדנים בצווי מעקב מקוון, וכן להקצות רפרנט ייעודי לנושאי סיגינט במשרד היועץ המשפטי לממשלה . • חיזוק היסוד האדוורסרי בהליכי אקס אנטה . מוצע להסתייע במומחים חיצוניים כידידי בית משפט, בדומה למודל האמריקאי . • הגברת השקיפות . מוצע לתת פומבי לדיווחים הסטטוטוריים השנתיים על היקף היתרי המעקב המקוון שניתנו לשב"כ . כן מוצע להפוך לקבועה את הוראת השעה הזמנית בחוק נתוני תקשורת, שפג תוקפה, ולהורות על פרסום דוחות שנתיים המפרטים את הפעלת הסמכויות שבחוק . יש להרחיב את רמת הפירוט בדיווחים השנתיים הקיימים והמוצעים, ולתת פומבי לכללים החשאיים הנוגעים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר