הקדמה

עמוד:13

הקדמה | 13 בגימנסיה הריאלית והצטרף לקבוצת המשוררים והאמנים היהודים יונג - ווילנע 12 א' קפלן וש' דרזנר מציינים שהשל הרחיב את הקריירה ( צעירי וילנה ) . 13 כשהגיע לעיר זו היה השל בןהספרותית שלו בשנתיים ששהה בווילנה . 14 שכן שמונה עשרה בלבד וקשה היה להבחין בינו לבין סטודנטים אחרים היה מגולח למשעי, ללא פאות, ולבוש בבגדים המקובלים . כלומר, השל הסיר מעליו את הסממנים החסידיים . לכך יש משמעות רבה . עם זאת, כפי שמעיד ש' ביליס, אחד מחברי חוג המשוררים, השל היה אדם מסוג שונה . חברי חוג המשוררים היו קומוניסטים, סוציאליסטים, חילונים, ואילו על השל ניכרו 15 החיים של השל, במלוא מורכבותם, באים לידילטענתו רוחניות ודתיות . ביטוי בשיריו . מבחינה ספרותית זכה השל להסתייגויות ולביקורת מצד עמיתיו . השל היה אמן, אבל לא מהפכן מבחינה ספרותית . קפלן טוען שהשירים לא היו בוגרים בסגנונם . לדבריו, השירים אינם כתובים על פי הכללים הספרותיים החדשניים שהיו מקובלים אז בפריס, בציריך ובברלין . השירים כבדים למדי . מבחינתנו דווקא סגנון כבד זה הוא המעניק עושר מבחינה רעיונית . ייתכן ששיריו היו "תבוניים" מדי, הרגשות מצויים בתוך אידאות . השירים הם מעין מסמך אוטו - ביוגרפי, הם אינם עוסקים בנושאים מופשטים או בעלי ערך אסתטי מיוחד . רוב השירים עוסקים בתיאור המתרחש בנפשו של השל . בהקשר זה מעניינים דברים שאמר משה קולבק, משורר נערץ על חברי יונג - ווילנע, ועל 16 מחמאה שירתו : "לעולם לא תהיה משורר גדול, אבל תהפוך לפילוסוף מצוין" . זו ודאי העציבה את השל, אבל מבחינתנו זו מחמאה מצוינת, כי אכן בשירת השל באה לידי ביטוי ההתמודדות הרעיונית והפילוסופית שלו . התמודדות זו מתבטאת בשירים ביקורתיים מאוד — ביקורת על אלוהים ; ביקורת על עצמו ; ביקורת על החסידות ועל משפחתו ; וכן ביקורת חברתית . בהתייחסו לתקופה זו מאוחר יותר, סיפר השל שהגיע לאוניברסיטת ברלין ברעב גדול ללמוד פילוסופיה . אמנם יכול היה להסתפק בטענה שהגיע את החשש שההיתר יתפרש כמתן אישור כללי לשאר החסידים . ראו קפלן ודרזנר, השל, עמ' 71 . 12 . "'יונג - ווילנע" היא קבוצה של משוררים ואמנים יהודים בווילנה . זו הייתה קבוצה פורייה מאוד שכללה בין השאר בעלי תפיסת עולם סוציאליסטית וקומוניסטית . קפלן ודרזנר מכנים, בצדק, את הפרק העוסק בתקופה זו בחיי השל i “A Rebbe among Revolutionaries” — ראו קפלן ודרזנר, השל, עמ' 87 - 96 . i 13 . ראו שם, עמ' 87 . 14 . ראו שם, עמ' 77 - 96 . 15 . ראו שם, עמ' 88 . 16 . ראו שם, עמ' 91 .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר