פתח דבר

עמוד:10

01׀פתח דבר העומדים לרשותנו כיום רחבה הרבה יותר מהתמונה שעמדה לנגד עיניו של רבינוביץ, ששליטתו בספרות הראשונים הייתה מפליאה ביותר . על בסיס המסקנות של הדיון בנוסח ניגשתי למלאכת הפירוש . בפירושי התייחסתי לפירושי הגאונים והראשונים, והשתמשתי בעקרונות ובדרכים שפותחו במחקר התלמודי בעשרות השנים האחרונות . נתתי דעתי, בין היתר, גם לתהליך התהוות הסוגיה ולמגמת עריכתה . עם זאת השתדלתי להימנע מהשערות מפליגות שאין להן בסיס סביר בעדויות ובנתונים שלפנינו . בחיבור מעין זה, שבו נסקרו ונידונו אלפי שינויי נוסח, מן הנמנע שלא ייפלו טעויות פה ושם או אי דיוקים בהצגת הנתונים . אין צריך לומר שהכרעותיי בענייני הנוסח אינן אלא הצעות בלבד, ויש להניח שלא תמיד נשקלו כל השיקולים בחשבון, ושגיאות מי יבין . דברים אלו נכונים שבעתיים ביחס לפירוש הסוגיות המוצע בזה . השתדלתי לעיין כמיטב יכולתי בדברי הראשונים ובהצעות החוקרים . אף על פי כן, ודאי הוא שבמקומות מסוימים נעלמו ממני דברי פרשן פלוני או הערתו של חוקר אלמוני, דברים היכולים לשפוך אור על הסוגיה ולפרשה בדרך אחרת . כל פירוש תלוי, כידוע, בשיקול דעתו של הפרשן, וכשם שפרצופיהם של האנשים אינם שווים כך דעותיהם אינן שוות . סוגיות רבות יכולות להתפרש באופנים שונים, ואני לא באתי אלא להציע את הפירוש הנראה לעניות דעתי מתאים לפשט הסוגיה ומיישב את קשייה . כי יודע כל לומד תלמודנו שאין במחלוקת מפרשיו ראיות גמורות, ולא ברוב — קושיות חלוטות . שאין בחכמה הזאת מופת ברור כגון חשבוני התשבורות ונסיוני התכונה . אבל נשים כל מאדנו ודיינו מכל מחלוקת בהרחיק אחת מן הדעות בסברות מכריעות ונדחוק עליה השמועות, ונשים יתרון הכשר לבעל דינה מפשטי ההלכות והוגן הסוגיות עם הסכמת השכל הנכון, וזאת תכלית יכלתנו וכונת כל חכם וירא האלהים בחכמת הגמרא ( מהקדמת הרמב"ן למלחמת ה' ) . בפירושי השתדלתי לפרש את השמועות על פי פשוטן ולהתאימן להסכמת השכל הנכון, ואם אמנם שגיתי — אתי תלין משוגתי . תפילתי ותקוותי שימצא חיבור זה חן בעיני אלוהים ואדם . ביציאתי אני נותן הודיה על חלקי, ואני תפילה שכשם שזיכני החונן לאדם דעת לסיים את מהדורתי ופירושי לפרק זה, כן יזכני לפרש פרקים נוספים ולהוציאם לאור . מרדכי סבתו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר