1.1.4. הסתייגויות לגבי תקפות הממצאים

עמוד:9

9 שונוּת בתוך הכיתה : מתוך עיון במחקרים עולה שלאותה התערבות ספורטיבית יהיו השפעות שונות על ילדים שונים . למשל, במחקר זיהו מתאם חיובי בין פעילות גופנית אינטנסיבית בכיתה ( בקרב ילדים בני 7 - 11 ) לבין הצלחה בבוחן קצר במתמטיקה לאחר הפעילות הגופנית . אולם המתאם היה חזק ככל שהכושר הגופני של הילד היה גבוה יותר וככל שרמת המשכל שלו נמוכה יותר ( 2015 , . Howie et al ) . דוגמה נוספת : נמצא שהתנהגותם של ילדים שנטו להראות פעילות מסיחה ( off task ) הושפעה לטובה יותר מזו של ילדים אחרים, בעקבות הפוגה של פעילות אינטנסיבית ( 2014 , . Ma et al ) . עדויות סותרות לגבי מעורבות של תוכן אקדמי : חלק מהמתאמים החיוביים עם פעילות אירובית נמצאו רק בהקשר של שיעור פעיל, שבו כאמור מעבירים תכנים לימודיים . גם בהשוואה ספציפית בין הפוגה של פעילות אירובית עם תוכן אקדמי ובלי תוכן אקדמי נמצא שלהפוגה של פעילות אירובית עם תוכן אקדמי יעילות גבוהה יותר . לטענת החוקרים, היעילות העדיפה נובעת מכך שהפוגה של פעילות אירובית עם תוכן לימודי מייצרת הנאה גבוהה יחסית עבור התלמידים, ובד בבד זמן החזרה לשגרה שלאחריו קצר יחסית ( 2015 Weslake & Christian, ) . חלק מממצאי מחקר זה משוחזרים במחקר נוסף ( 2016 , . Schmidt et al ) . עם זאת, נמצאו גם עדויות סותרות, ולפיהן להפוגה של פעילות אירובית שאינה מערבת תכנים אקדמיים יש מתאם חיובי ברור יותר עם ריכוז ( 2018 , . Fedewa et al ) . במחקר אחר לא נמצא מתאם מובהק בין שיעור פעיל לתפקודים קוגניטיביים ( 2017 , . Kvalø et al ) . עמדות סותרות לגבי הסבר מספק למתאם : יש הטוענים שטרם נמצא הסבר למתאם בין פעילות גופנית לתפקוד קוגניטיבי . לכן קשה לקבוע איזו פעילות גופנית בזמן שיעור תוביל לתוצאות טובות יותר ( 2016 , . Lubans et al ) . לעומתם, יש הטוענים שנמצא הסבר למתאם בין פעילות גופנית ותפקוד קוגניטיבי : פעילות גופנית מובילה לעלייה בגמישות מוחית המשפרת תהליכי למידה . לפי חוקרים אלו הפעילות הגופנית גורמת לשינוי בסביבה הסינפטית של תאי עצב ולייצור קשרים רבים יותר ביניהם . נטען שהדבר קורה בכלל האוכלוסייה ובפרט בקרב אלו עם הפרעות קשב ( 2016 , . Den Heijer et al ) . נוסף על כך, מחקרי מעבדה על צעירים ובוגרים מצאו כי אימון של פעילות גופנית משתנה בעלת דרישה קוגניטיבית יצר שיפור בתפקודים קוגניטיביים . שיפור זה השליך על יכולות לימודיות כמו יכולות שפתיות מתקדמות יותר ( 2015 , . Ben - Soussan et al ) . המחקרים לא בוצעו במתכונת המדמה הפוגות בכיתה, ועל כן לא ברור אם ניתן להסיק מהם על הפוגות קצרות במהלך השיעורים . "השורה התחתונה" במחקרים רבים נמצא מתאם בין פעילות גופנית המונחית על ידי מורה בזמן השיעור לבין היבטים שונים של עלייה בביצועים קוגניטיביים ומדדים התנהגותיים . אלו מסייעים ללמידה ומפחיתים הסחות דעת הפוגעות בהתנהגות בכיתה . עם זאת, לא נמצאה עדות חד משמעית לתרומה של הפוגות של פעילות אירובית להישגים לימודיים . לכן, בעוד שהמחקר תומך בשילוב של הפוגות מסוג זה בשיעור בכיתות הנמוכות, יש לזכור לאילו השפעות ניתן לצפות, ואילו השפעות ארוכות טווח יש להמשיך ולחקור .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר