הקדמה: קליעה כתרבות הסברים חשובים לכל מה שיבוא בהמשך

עמוד:14

14 למרות שספר זה לא עוסק בדימויים של הסלים אלא בסלים עצמם, במהלך עבודתי נתקלתי בלא מעט צילומים מבוימים של "הנערה עם הסל" או "הנער עם הסל" . צילומים אלה אולי נפוצים ומפורסמים פחות מצילומי "הנערה עם הכד", אך יש בהם מסר דומה . אני סבורה כי הצלמים והצלמות הראשונים בפלסטין השתמשו בסלים כדי לביים תמונות, כיוון שעבור רבים ורבות הסל המסורתי הוא סמל תרבותי . המידע בפרקים המעשיים בספר נאסף כולו בעבודת שטח — מתוך שיחות ולימוד פעיל . מציאת קולעים וקולעות אשר עדיין עובדים ועובדות באופן המסורתי לא היתה עניין פשוט, ודרשה ממני סבלנות, יצר הרפתקנות, מזל, וגם בן זוג מתאים . . . המפגש עם הקולעות והקולעים הפלסטיניים היה מרתק . במלאכות המסורתיות טמונה חוכמה, הנובעת מן הקשר שבין האדם לאדמה ולמה שבא ממנה . מלאכת הקליעה מתחילה בחוץ, עם איסוף החומר הגדל באזור הטבעי והמוכר של הקולע או הקולעת . התרשמתי מן החוכמה הפשוטה והמעשית הזו אצל אלו שפגשתי . היה לי חשוב ללמוד את הקליעה במרחב הביתי של מורי ומורותי, אך לעתים הייתי צריכה להמתין בסבלנות להזדמנות שתאפשר לי להגיע לשם . תמיד התקבלתי בפתיחות ובהבנה, גם בזמנים מתוחים . שאלותי נענו בסבלנות רבה, ויותר מכך — ההיענות לבקשתי ללמוד באופן מעשי נעשתה מכל הלב, וריגשה אותי מאוד . דבר נוסף שהקסים אותי בקליעה הפלסטינית המסורתית הוא חוסר היומרה שלה . קולע הסלים לא ראה עצמו כאמן . הוא פשוט קלע סלים לפי הצורך . סלים

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר