מבוא

עמוד:14

14 | עולים על המסיל״ה : מיון סטודנטים ייעודי ללימודי הוראה מבנה הספר בספר מבוא, שמונה פרקים ואחרית דבר . פרק א מוקדש להבהרת הצורך בפיתוח מערכת מיון אישיותי - מקצועי ללימודי הוראה . תחילה מוצג הרציונל לבניית מסיל"ה, ובהמשך מתוארים ארבעה צרכים מרכזיים שלמענם ארגון מחליט לקיים מיון או לשפר את מערכת המיון שלו . צרכים אלה כוללים את הצורך לבחור מועמדים מתאימים ולדאוג שמועמדים שאינם מתאימים לא יתקבלו ; הצורך להתייעל ולמנוע השקעה באוכלוסייה שלבסוף לא תעסוק במקצוע ; הצורך לשפר את ביצועי הארגון על ידי גיוס כוח אדם המתאים לאפיון הרצוי ובכך לטייב את אוכלוסיית המתקבלים ; והצורך לשפר היבטים של "התנהגות עבודה" ולהרחיב את היקף הקבלה של מועמדים בעלי סיכוי לנהוג בהתאם להתנהגויות העבודה הרצויות, כגון עמידה בלחץ, גילויי מוטיבציה ואי נשירה . פרק ב מביא סקירה מקיפה של המערכות הקיימות בארץ ובעולם למיון סטודנטים ללימודי הוראה . בסקירה נכללות השיטות השכיחות למיון למקצוע ההוראה במדינות שונות ברחבי העולם, ומוצגים ההבדלים בין לימודי הוראה בחוץ לארץ ( שהם בעיקר לימודי תואר שני ) לבין המתכונת הנהוגה לרוב בלימודי ההוראה בישראל . הפרק אף מציג תיאור של כלים שניתן להיעזר בהם במיון מועמדים, כגון מבחנים קוגניטיביים, ריאיון אישי, סימולציות, מבחני אישיות ושיטות הערכה נוספות . פרק ג מפרט היבטים מקצועיים בבניית מערכת מיון, ובהם המעריכים, גודל הקבוצה הרצויה במבחנים קבוצתיים ומספר המאפיינים הנמדדים בכל שלב . הפרק אף דן בשיקולים הקשורים באופן קבלת החלטות בתום תהליך המיון : האם כל מועמד מקבל ציון כללי סופי על סמך חוות דעת המעריכים ( ציון אינטואיטיבי הנקרא בספרות "ציון קליני" ) ? האם מחשבים ציון נוסחה על סמך שִקלול של תתי ציונים שנאספים על המועמד במהלך שלבי המיון ( ציון שנקרא בספרות "ציון סטטיסטי" ) ? ושמא מפעילים שיטה כלשהי שהיא בין שני הקצוות הללו ? הפרק מציג את האפשרויות השונות ומתאר את השיטות הנהוגות בחלק מהמדינות שנחקרו בתחום זה . פרק ד מונה את התהליכים הקיימים היום למיון מועמדים ללימודי הוראה בישראל . תוכנו מבוסס על סקר שנערך בקרב מכללות להוראה בארץ לגבי תהליכי המיון ומאפייני המיון המרכזיים המקובלים בהן במסלולי לימוד שונים, כגון לימודי הוראה לגיל הרך, לבית ספר יסודי, לחטיבת הביניים ולחינוך המיוחד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר