מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 גבוהים מאוד, הרי על פי תנאי הקבלה הרשמיים היא יכולה להתקבל למרבית המוסדות ללימודי הוראה ללא כל בעיה . שני הסיפורים ממחישים את הצורך בשילוב של מדדים קוגניטיביים ושל מדדים אישיותיים בבחירת המועמדים ללימודי הוראה . במקרה של טלי, המדדים האישיותיים יכולים לפצות על נתונים קוגניטיביים מעט נמוכים ; במקרה של אסנת, אף שציוניה האקדמיים גבוהים, המדדים האישיותיים עלולים להצביע על חוסר התאמתה למקצוע ההוראה . בדוח ועדת דברת ניתן ביטוי למרכזיות של אישיות המורים בתהליך החינוכי על היבטיו – הן בהיבט של הקניית ידע בתחומי הדעת השונים הן בהיבט של חינוך ערכי - חברתי . כך נכתב בו : המורים והגננות הם העומדים בחזית העשייה החינוכית, והם אלה שבאחריותם ביצוע מרב המשימות החינוכיות . התלהבותם והמוטיבציה שלהם להצליח בעבודתם, כמו גם מחויבותם לחינוכם הערכי והחברתי של התלמידים ולקידום הישגיהם הלימודיים, הן תנאי הכרחי להצלחת מערכת החינוך . ( דוח דוברת, ,2005 עמ׳ 123 ) דברים אלה ואחרים על תכונותיו של "המורה הטוב" מלמדים שאין די בכך שלמורה יהיה ידע בתחומי דעת שונים ; נדרשות לו גם תכונות אישיות שיאפשרו לו ללמד ולחנך . משרד החינוך אימץ לאחרונה תפיסה זו והחליט לבנות מסגרת שתאפשר להוסיף למיון ללימודי הוראה רכיב של התאמה מקצועית - אישית . מהם המדדים הכלולים ברכיב זה של אבחון מקצועי - אישי של המועמד ללימודי הוראה ? המדדים ברכיב החדש הם התכונות המקצועיות והאישיות שיסייעו למועמד להוראה ללמד ולחנך בצורה המיטבית : נטיות, התנהגות, ערכים, מוטיבציות, ציפיות ויכולות בין - אישיות . נמדדים מאפיינים ספציפיים, ובהם רגישות לתלמיד ויכולת הבחנה בצרכיו, יכולת הכלה ואמפתיה, אהבת אדם, תחושת שליחות, סובלנות לשונה, תקשורת בין - אישית, יכולת עבודה בצוות, יצירתיות, ויסות רגשי ויכולת עמידה בלחצים . מה אינו כלול באבחון ההתאמה המקצועי - אישי של המועמדים ? האבחון אינו בודק כישורים קוגניטיביים והישגים אקדמיים . אלה מקבלים ביטוי בציוני תעודת הבגרות או בציון המבחן הפסיכומטרי, והם כבר נמסרו למכללות ולאוניברסיטאות כחלק מתהליך הקבלה ללימודים . האבחון המקצועי - אישי יכול להוסיף "נקודות זכות" למועמדים שחסר להם מספר לא רב של נקודות כדי לעבור את סף הציונים במבחנים האקדמיים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר