הקדמה למהדורה האנגלית

עמוד:10

10 | סמכות ורכּוּת : מערכות יחסים משקמות כאבני דרך ביצירת חינוך מכליל דרכי האפליה בסביבה הלימודית . על החינוך המכליל להוביל מדיניות חינוך ופרקטיקה חינוכית המבוססות על העובדה שחינוך הוא זכות אנושית בסיסית והבסיס לחברה צודקת ושוויונית יותר" ( 21 . UNESCO, 2015 b , p ) . ואכן, "על בתי הספר להתאים עצמם לכל הילדים ללא קשר לתנאים הפיזיים, אינטלקטואליים, חברתיים, רגשיים, לשוניים או אחרים" ( 6 . UNESCO, 1994, p ) . הגדרה רחבה זו של הכללה רומזת על הרחבת המדיניות והפרקטיקה של הלשכה הבין - לאומית לחינוך, וזו אכן נענתה לכך וקיבלה על עצמה תפקיד מוביל . היא הגדירה הכללה כתהליך של זיהוי חסמים והסרתם . הכללה לדידה פירושה נוכחות, השתתפות והישגים של כלל התלמידים, בדגש על קבוצות לומדים העלולות להיות בסיכון של דחיקה לשוליים, של הדרה או של תת - הישגיות ( 2016 IBEUNESCO, ) . כדי לקדם למידה מכלילה והוגנת יש לספק למורים את הכלים הנחוצים ליישום המטרות והיעדים של מערכות החינוך ולהפיכתם לתפוקות למידה . כלים אלה כוללים תוכניות לימודים המתארות ומפרטות את הידע, המיומנויות, ההשפעות והטכנולוגיות ההכרחיים והרצויים שעל הילדים לרכוש בעזרת החינוך . הדגשה של חשיבות הלמידה והתאמה עקבית של הלמידה לשאיפות החברתיות וליעדים ההתפתחותיים יהפכו את המורה ואת תוכנית הלימודים לגורמי מפתח בדרך לחינוך איכותי והוגן ברמה גבוהה . רפורמות יעילות לקידום למידה הוגנת זקוקות לקובעי מדיניות ולאנשי חינוך שרואים במורים עצמם חלק מהפתרון, ולכן מתייעצים איתם בתכנון הרפורמות . מערכות שמערבות מורים מצליחות לפתח אסטרטגיות לטיפול בבעיות של חלק מהילדים בכיתה, שמעכבות את הלמידה . אין פלא אפוא, שספר זה, הראשון בסדרה המחודשת של הלשכה הבין - לאומית לחינוך – הלשכה הבינלאומית לחינוך על תוכניות לימודים, למידה והערכה ( IBEon Curriculum , Learning and Assessment ) , עוסק בדיוק בנושא קריטי זה – תפקיד המורים בפיתוח פרקטיקות מכלילות . מחברי הספר מיכל ראזר וויקטור פרידמן טוענים, כי חינוך איכותי צודק ומכליל תלוי בפיתוח פרקטיקות הוראה חדשניות שיענו על צורכיהם המגוונים של אנשים צעירים שרבים מהם חשים שהמערכת נטשה אותם . הוראה מכלילה שונה באופן בסיסי מההוראה הנורמטיבית שהתפתחה ב - 150 השנים האחרונות . ב"יותר מאותו הדבר", כגון הוספת שעות או הוראה מתאימה אישית, אין די על מנת לגשר על פער זה . מחנכים זקוקים לעוד ועוד ידע על הוראה מכלילה,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר