מבוא: הערה על מבטים

עמוד:14

14 שבחי רודקינסון בכתביו השונים ואף שהרחיקו השניים ועזבו את ארצות אירופה לאמריקה נעתקה המחלוקת עמם . דיינארד, שהיה מאחרוני המתנגדים החריפים לקבלה ולחסידות, ראה ברודקינסון כמי שהחל ב"מהלך חדש" בספרות ישראל ופתח את הפתח ל"ספרות השמד החדשה", של "דור ההסכלה החדש", המלאה ב"זימה" . הביקורת שהטיח כלפי רודקינסון נעוצה היתה בפעילותו הבוטה נגד הכותבים על החסידות ברוח חיובית, כאליעזר צבי הכהן צווייפל, ומאוחר יותר נגד אלו שבחלק מכתביהם נושבת רוח ניאו - רומנטית, דוגמת שמואל אבא הורודצקי, אברהם כהנא, הלל צייטלין ואחרים . הוא ראה בחיבורי האחרונים "ספרות שבחים" חסידית ב"איצטלות משכיליות", ספרות המביאה לדעתו נזק גדול לגורלה של היהדות . את האחרונים ראה כתוצר של "תקופת החסידות המופקרת" שמייסדה בעיניו היה לא אחר מאשר רודקינסון, "איש אשר כל הפוקרים התכסו באדרתו ויהיו בנושאי כליו", איש אשר "נשא את השכלתו בימינו וחסידותו בשמאלו", אשר חי "חיי הפקר על חשבון ההשכלה" . 3 כך כתב במקום אחד על "כמרי הבעש"ט האראדעצקי ואברהם כהנא, ובראשם מורם ורבם ראדקינזאהן" והציג את החסידות ככת סוטה ליהדות, כנוצרים וכשבתאים בשעתם ; 4 ובמקום אחר הלין וכתב : "ובין כה כבר קמו ובלי ספק יקומו עוד חצי משכילים וחצי יעזואיטים לכסות ערות החסידות באדרת ההשכלה, לעור עיני העם כי רעיון גדול ונכבד הגה לב מיסדה, כאשר יעשו חסידי רומי" . 5 לצד אלו האחרונים תקף דיינארד את הכותבים באופן חיובי על ישו והנצרות, ראש להם יוסף קלוזנר וסטפן וויז, שאותם כינה "עובדי הבעל", "משומדים בלי טבילה" ו"שני עגלות בית און בירושלים ונויארק" הכורעים לבעל ומשתחווים לצלב, ואת כתיבתם ראה פועל יוצא מתוך עולמה המנוון של הקבלה, החסידות החדשה והמיסיון . 6 כחלק מאותו "מהלך חדש", תיאר את מרחיבי השפה 3 דיינארד, מַשְגי עִוְרים , עמ' ,3 ,7 17 . 4 דיינארד, קהלת אמעריקא , ב, עמ' ,46 54 - 55 . 5 דיינארד, זמיר עריצים הראשון , עמ' 4 - 5 . ראו גם הנ"ל, מפלגות בישראל , עמ' 34 - 43 . 6 דיינארד, צלם בהיכל , עמוד השער, עמ' iv - iii , 183 - 184 . בספר אף הציג ציור של "ציון על קבר אשר חצב לו דר . יוסף קלויזנער בחייו בספרו ישו הנוצרי, חייו ותורתו [ ירושלים תרפ"ב ] ", קבר שמתנוסס עליו צלב שחור ונרשם במרכזו :

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר