פתח דבר

עמוד:10

10 שבחי רודקינסון מוחלט לעצם מעשה היזמות של רודקינסון, שבא לידי ביטוי בהדפסת ספרות מגוונת כמו גם בנתינת מקום לכל זרם רעיוני בעיתוניו, העלילו עליו עלילות רבות וניסו לציירו כשכיר חרב או כסמאל מודרני ( על דרך היפוך שמו : מיכאל ) . הספר שלפנינו מנסה לצייר תמונה שונה לחלוטין של יזם פורה וצבעוני, שגם אם לא היה תמיד מקורי או מעמיק בדעותיו, הרי בחייו ובפעילותו ניסה לחדש את החברה היהודית באופנים שונים דרך יצירת שדות חדשים של ספרות ועיתונות . במרכז הספר נעמיד כמקרה מבחן את יחסו המשתנה של רודקינסון כלפי החסידות בתקופות שונות בימי חייו, יחס המשקף ומבשר זרמים שונים ומגוונים בעולם היהודי בן הזמן . הספר נפתח בתיאור קצר של המבטים על פעילותו של רודקינסון וההיסטוריה של מתנגדיו שהביאה לעיצוב דמותו גם בספרות המחקר . בפרק הראשון נגולל את תולדות חייו של רודקינסון ונציג את פועלו בשדה המו”לות ואת התגובות השונות על פעילותו . סקירה זו תהיה ארוכה יחסית בהיעדר מונוגרפיה ראויה . שני הפרקים הבאים משלימים ומאירים מחדש את מהלך החיים דרך בחינת סוגיית יחסו של רודקינסון אל ספרות השבחים החסידית ויחסו כלפי החסידות בתקופות שונות בחייו . הצגת תמונה זו עשויה להוביל אותנו למבט אחר על פעילותו הספרותית הענפה של רודקינסון כמו גם לתיאור מחודש של אחת התופעות המרכזיות בדפוס החסידי באותן שנים : הופעת ספרות השבחים כז’אנר מרכזי ומכונן . בפרק השני נתאר את התקופה המוקדמת בחייו שבה הוציא לאור קובצי שבחים חסידיים ונגולל את התקבלותם של “ספרונים קטנים” בקהלים שונים ; ובפרק השלישי נציג את הדרך שבה כתב על החסידות מאמצע שנות השבעים של המאה התשע - עשרה, שבה נטה להשכלה והמשיך לכתוב על החסידות כשרוח אחרת עמו, ועד לימיו האחרונים באמריקה שכבר נתרחק מאותם עולמות . לבסוף נעיר כמה הערות נעילה על היחס בין דבריו השונים של רודקינסון על החסידות לכתבים על החסידות פרי עטם של אלו הנמנים עם הזרם הניאו - חסידי שצמח בסוף המאה התשע - עשרה ובראשית המאה העשרים . נוסח קצר של הפרק הראשון פורסם בכתב העת “גלעד” [ “נפתולי מיכאל לוי רודקינסון : קווים ראשונים לביוגרפיה”, גלעד כב ( תש”ע ) , עמ’ 13 - 44 ] ; תמצית הפרק השני והשלישי נדפס בשינויים רבים בכתב

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר