הקדמה למהדורה העברית

עמוד:12

עיר שסועה לה יחדיו 12 לזירת הפשע . את הספר הזה כתבתי מנקודת מוצא ניידת של רצידיביזם אתנוגרפי . השיחות והמפגשים עם תושבי העיר שאת חלקם אני מכיר מילדות, המהווים את מסד הספר, נתנו ביטוי כזה או אחר להבדלים הדדיים עמוקים - דוריים, מעמדיים, תרבותיים ולאומיים - בין השחקנים העירוניים . הבדלים אלה הם שעושים את העיר והם שעזרו לי להתוות את גבולות הזהות והזרות, ואת היחסים שבין האישי והפוליטי . גיליתי בהדרגה שביפו, הזהות נובעת מתוך הזרות . על סמך תצפית משתתפת, מחקר היסטורי בערבית ובעברית, הצהרות של מנהיגים, ייצוגים תרבותיים פופולריים, אירועים דרמטיים ופעילות של ארגונים שונים בחיי העיר, ביקשתי לבחון את חיי היומיום ואת הדימוי המסוכסך של יפו בתרבות הישראלית . את המתח שבין השאיפה להתמזגות והרצון להיבדלות, או בין בליעה והפרדה מרחבית, מסמן ומנציח המקף המחבר שבין "תל אביב" ו"יפו" בשמה הנוכחי של העיר . הספר מתמודד עם השאלה כיצד ניתן לספר את סיפור העיר המעורבת על שלל רבדיה . אקדים את האמירה הנחרצת בשיר הידוע ״זוהי יפו״ ואשאל : מהי יפו ? האם היא "מוזיאון הנכבה״ / ״פנינת נדל״ן״ / ״כלת פלסטין״ / ״כלת הים״ / ״קהילה תורנית מתחדשת״ / ״בולגריה הקטנה״ ? יפו קרועה בין דימויים וכוחות הפועלים עליה ובה לאורך כמאה שנות מאבק עליה . האם יש עתיד להפוך את העיר לבית ולמי ? האם ניתן וראוי ליצור בית משותף ? האם יפו תשרוד את הפלישה התל – אביבית והג׳נטריפיקציה הניאו – ליברלית ? מה מקומה של העיר בהיסטוריה הלאומית והחברתית של המקום ? ובעיקר, מה מגבלות הסיפור שניתן לספר על העיר ועל אנשיה ? האם ניתן לספר את העיר מבלי לרדד אותה לריבוי הקהילות שמרכיבות אותה, או שמא הריבוי הוא העיר ? חוויית העיר היא תמיד חלקית, זמנית ומצבית, שכן את העיר לא ניתן לתפוס בכללותה . תיאור גדוש של העיר החומרית על מבניה ורחובותיה, אף הוא אינו מספק . כפי שכתב איטאלו קאלווינו בספרו הערים הסמויות מעין , ״לא מאלה עשויה העיר, אלא מהיחסים בין מידות – חללה לבין אירועי – עברה [ . . . ] אולם העיר אינה אומרת את עברה, אלא מכילה אותו כאילו היה רשת קווים של כף – יד, והוא כתוב בקרנות – הרחוב, בסורגי – החלונות, במעקות גרמי – המדרגות, במוטות קולטי – הברקים, בניסי – הדגלים, וכל קטע מחורט אף הוא עצמו בבוא תורו כל כולו בשריטות, בניסורים, בחיתוכים, בפסיקים״ . עיר שסועה לה יחדיו הוא הספר המקיף הראשון המספר את סיפור העיר בראייה

משכל (ידעות  ספרים)

הוצאת בבל בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר