מבוא

עמוד:13

תותכת כרימס 13 חייבי כרת נכתבןילה במניין חייבי הכריתות . הכוונה לאלו העוברים על המצוות שבהחמשנה מתה "כרת" משמעו מיתה בידי שמים . דומה . סגנוןאו ב"איונכרתה הנפש הה"במפורש 82פשוטה . הביטוי נזכרנהאישימההכנת הרהרשימה במשנה מבוססת על פסוקי התורה . ולעתים כמה ,על כמה מצוותהכרת חלברשימת המקורות . לעתיםותמנויןוה,פעמים במקרא פסוקים נפרדיםהאכילת דם נזכרת בשלוש,למשל,פסוקים חוזרים על מצווה אחת . כך ם שיגושני הכגון, ) ויקרא ז כז ; יז י ; יז יד ( . לעומת זאת לעתים הכרת חל על סדרת עברות יז ( . בהחלט יש מקום לטענה שהכרת חל רק - כט ; כ ט - וה ) ויקרא יח חוהגדולים של עברות ער על חלק מהמקרים שבאותו קטע, או רק על אלה שקשורים ישירות לפועל זה . מסובך עוד יותר הוא היחס שבין הוצאה להורג לכרת . חז"ל פירשו ש"מות יומת" הוא בידי ואילו כרת הוא מוות בידי שמים . זו פרשנות אפשרית, אך היא ,ןת הדיאדם, כלומר הנחיה לבי האמורה "מיתה"לפי מסורת חז"ל סתםא במסורת חז"ל שבעל פה . לעוגנת בכתובים אמאינה בתורה היא בידי אדם, כלומר עונש שבית הדין מחליט עליו . בפועל החלטות על כרת לא היו קב"ה . גם דיני מיתה נעקרו, כידוע, מידיהל שם אלאנתונות, באופן טבעי, לשיפוטם של חכמי בתי הדין היהודיים האוטונומיים על ידי השלטונות הרומיים . יש להניח שבזמן מלכות בית לפני הספירה ( בתי הדין היהודיים דנו דיני נפשות, אך שוב לא היו אלו בתי 111 - 36חשמונאי ) וקית . דצתהה היידין של חכמים אלא בתי דין מטעם הממלכה שהנהגת מכל מקום, אפילו מוסכמה בסיסית זו אינה מוסכמת על הכול . לגבי הנכנס לקודש בטומאה במת בנפש האדם אשר ימות ולא יתחטא את משכן ה' טמא ונכרתה הנפשנאמר : "כל הנֹגע , ונכרתה, מפני מה ענש להלן מיתה ) במדבר יט יג ( , והמדרש דורש על כך : ""וא מישראלההִ . ( 10 161'" ) ספרי במדבר, קכה ד, עמוכרת היא מיתה,ך שמיתה היא כרתמדלל ? כרתוכאן והזרתם את בני ישראלהדרשה מפנה לפסוק בספר ויקרא העוסק בטומאת המצורע : " " ) טו לא ( . על אותו מעשה ענש מאם את משכני אשר בתוכםמאתם בטַתו בטֻמאתם ולא ימֻמטֻ ותו עונש . אם כן, בשני הפסוקים נזכראליםם שונהכתוב במיתה ובכרת, ומכאן שאלו מונחי עונש כרת בלבד . ייתכן גם שהמדרש התכוון לפסוק כ להלן ) במדבר יט ( שבו לפי נוסח המסורה נעשה שימוש ביוונית ,ואכן" . וא מתוך הקהלמא ולא יתחטא ונכרתה הנפש ההִטְואיש אשר יִבמונח כרת : " ואילובפרשת מצורע ) ויקרא טו לא ( ,כן, ו ὴχυψ ἡ ιατεσήβιρτκἐ בפסוק יג הנוסח הוא הסוגיה בבבלי, שבת סט ע"ב, שוללת את הזהות בין כרת למיתה על סמך אותם פסוקים, אבל רבא ) שם שם ( 10 טוען שמיתה היא תחליף לכרת .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר