מבוא

עמוד:12

21מבוא כאמור רשב"י הוא מהתנאים הבולטים ) כמעט יחידי ( שלו ייחסו עמדה אסקטית ) הדוגלת 7 בסיגופים כדרך עיקרית לעבודת ה' . כך יש לפרש את התבודדותו במערה ,יוחי אומר, חביבים יסוריםןבוןי שמערבואכן במדרש ספרי מיוחסים הדברים לרשב"י " ולא נתנו להם אלא , 8 שאומות העולם מתאוים להן . ששלש מתנות טובות נתנו להם לישראל כי נר' ( משלי ו כג ) . . . תורה מנין . וארץ ישראל והעולם הבא,ואלו הם תורה . על ידי יסורים הוי ? לם הבאולעם ה האדאי זה הוא דרך שמביא' . מצוה ותורה אור ודרך חיים תוכחות מוסר אומר אלו יסורים . רבי נחמיה אומר, חביבים יסורים שכשם שקרבנות מרצים כך יסורים ( . הספרי חוזר על דברי רבי נחמיה, אך מדגיש שזו גם דעת ,57 עמ'ספרי דברים לב . . . " ) מרצים י, יבות פסרשב"י . וכן מקורות נוספים בשבת הייסורים כדרך רצויה . בדרך כלל האדם נתבע להי 9 ולכל היותר לקבל עליו את הייסורים מאהבה אבל במעשהו של רשב"י למשל יש מעשה . אקטיבי של התבודדות לשם סגפנות . קשה לקבוע איזו דיעה רווחה בציבור . בהלכה אין מצוות סיגוף, אבל כאמור שררה גם דיעה המצדדת בהבאת סיגוף אקטיבית . מהתנאים מעומתת מול הקורבנות, ועדיפה לקחשלדעתם הם אפוא דרך כפרה מקבילהייסורי עליהם . זאת בניגוד למסורת הבבלי ) ראו בבלי, שבת לג ע"א ( , שרצתה לטשטש את המימד הסיגופי של ההתבודדות . 7 למערה בגלל התנגדותו לשלטון הרומי . הצעה זורשב"י ברחמסביר שים כדרך לעבודת ה',הבבלי שהתנגד לסיגופ הציעה מ"ד הר, בעבודת הוקטורט שלו נכרים, שלא ראתה לצערנו אור . לעומת כל זאת במסורות ארץ ישראל "ה, לח ע"ב ( ; ההיבט הלאומי נעדר ראו ירו' שביעית פ"ט ה"א, לח ע"ד ) והשוו הסיפור בירושלמי שביעית פ"ח ה ומקבילות נוספות . יש סדרת 091ח טו, עמ'ל ; פסיקתא דרב כהנא ויהי בש 940 - 939ה, עמ'ת רבה עטבראשי סיבות מדוע הסיפור הבבלי נראה משני ומעובד, והמסורת הארץ ישראלית ריאלית יותר מבחינה היסטורית . הספרות על סיפור זה הקשור לרשב"י רחבה ולא נרחיב בכך . העולם מתאווים לנצרות, אלא שהם מתאווים לתורה, לעולםמר שאומותרם לא נאי זה רמז לנצרות ? באול 8 הבא, ולארץ ישראל . אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא : כל שהקדוש ברוך הוא חפץ בו, מדכאו ביסורין . שנאמר : 'וה' חפץ 9 ף יסוריןלדעת, אאשם נפשו", מה אשםדכאו החלי' . יכול אפילו לא קבלם מאהבה ? תלמוד לומר"אם תשים לדעת" ) בבלי ברכות ה ע"א ( ובסוגיה שם עוד מימרות בשבת הייסורים .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר