מבוא

עמוד:11

תותכת כרימס 11 שכשם שהקרבנות ,ר' נחמיה אומר, חביבין יסוריןאבל במכילתא " 4 עד כאן הקורבנות נעדרים בייסורין מה' . ונרצה לו לכפר עליו' ( ויקרא א ד ) מרמרצין, כך יסורין מרצין . בקרבנות מהו או . ולא עוד אלא שהייסורין מרצין יותר מן'והם ירצו את עונם', ( גכו מויקרא ) הוא אומר עור בעד' ( . . . איוב ב ד ) והיסורין בגוף . וכן הוא אומר,שהקרבנות בממון ? מפני מה . הקרבנות ; ,240 עמ' מסכתא דבחדש י,כילתא דרבי ישמעאל יתרו' ( " ) מוכל אשר לאיש יתן בעד נפשועור תנחומא יתרו טז ( . זו כבר עדות חשובה לתפישה שאיננה מסתפקת . כפרים יותר מקרבנותמם ריהייסואם כן ב"כפרה תחתיה" אלא טוענ תשיש דרכים עדיפות יותר מהבאת קורבנות . מן הסתם רבי נחמיה לא התכוון שבזמן שהמקדש קיים, מי שפקדוהו ייסורים פטור מהבאת קורבן . ברם יש כאן גישה עקרונית מה עדיף ממה . בן יורד ממעמדו הרם הוא בסך הכל תחליף מסוג ב' לקורבן עור הבהמה תחת רקוהעל כןיתר עורו של אדם ) ייסורים או מיתה ( . הקורבן עיקרו איננו מצווה נעלה אלא סוג של כופר ממון . כפרה בייסורים שייכת כמובן לתפישה רחבה יותר בשבח הייסורים . בספרות החוקרים מעלה ? הנצרות ראתה בסיגופים יסוד מכונן . אורבך שםמהגוףמחלוקת האם חז"ל ראו בצער טען שתפישה זו כמעט נעדרת מספרות חז"ל, ואילו פרדה הצביע על מקורות המצדדים בסיגופים, החל מסיגופי יום כיפור, תעניות וכיוצא באלו . עסקנו בכך בהרחבת מה במבוא פה, אך אי אפשר לומר קהיבוגבלתלמסכת תענית, וראינו שבספרות חז"ל תופעת הסיגופים מ שאיננה קיימת . ההלכה הקנונית דרשה ) חייבה ( מעט מאד סיגופים, ואיפשרה קצת יותר, אך 5 עדיין הסתייגה מלראות בסיגופים דרך מרכזית לעבודת ה' . עם זאת היו תנאים, ובראשם רבי שמעון בן יוחאי, שראו בסיגופים דרך נאותה לעבודת ה', או עיקרית לעבודתו . בציבור הרחב היה לקבוצת מיעוט זו שיש לה ייצוג הךדראת האולי אפילו פחות בספרות חז"ל, הד רחב יותר . כך למשל ביצירה מובהקת מאותה ספרות עממית שרובה 6 לא הועלה על הכתב, ועל כל פנים לא השתמר בכתב, ב'מגילת הצומות' נשמרה רשימה של תנאי מתחיל לכל ביצוע פראקטיקה מאגית ט מעכם הואעשרות צומות . גם בספרות הסוד הצו או התבוננות ) 'צפיה' ( במרכבה' . מבחינה טכנית ארבעת חילוקי כפרה משקפים את המצב לאחר החורבן, בהיעדר מקדש . אך כפי שהערנו 4 ת מעין זו, או לקריאהיאה חתרניפתוח לקררת קורבנות, והפתחבפירושנו ליומא, ייתכן שהתנא מסתייג מכפ 'מנחמת' בבחינת : יש לנו כפרה תחתיה" אורבך, סיגופים ; פרדה סיגופים . 5 אליצוור, למה צמנו 6

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר