מבוא

עמוד:9

תותכת כרימס 9 קטע כיתתי העוסק בשפחה חרופה : q270 4 אשהאל ישכב איש [ עם ה החרופהחפשה שבע שנים כאשר אמר לא ת יקחנה או לבנו ענישה וכפרה עונש וכפרה המסורת המקראית מכירה סדרת עונשים . כרת, מיתה, והבאת קורבן . כבדרך אגב שומעים אנו פעם אחת על עונש מלקות . מסורת חז"ל הוסיפה כאן ופירשה שמיתה היא מיתה בידי בית ) ב ( וְהָיָה אִםנהדרין פז מ"א ואילך ( ופירשה את הפסוקים "ס ) יןבית דדין, ומנתה ארבע מיתות ) ג ( אַרְבָּעִים יַכֶּנּוּ �א יֹסִיף פֶּן . בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע וְהִפִּילוֹהַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו כְּדֵי רִשְׁעָתוֹבְּמִסְפָּר " ) דברים כה ג ( הנזכרים בהקשר אחד סתום,עֵינֶי�לְ�אָחִייֹסִיף לְהַכֹּתוֹעַל אֵלֶּה מַכָּה רַבָּה וְנִקְלָה לכלל מקיף . כל אחד מהמרכיבים הנזכרים זכה להרחבה רבה במסכת אחרת וכמובן ששם נו בעניינו . כרת נידון במסכת זו, מיתה במסכת סנהדרין פ"ז ואילך ) חטיבה ארוכהשפיר עשה חלק ממסכתמלואות שההכוללת את כל מסכת מכות ( , מלקות בפרק ג' במסכת מכ סנהדרין . את הבאת הקורבן הותירו למסכת זבחים . בפועל במסורת חז"ל ה'כרת' התפרש כעונש בידי שמים, המיתה נדחתה מחיי היום יום והפכה לעונש תיאורטי ) פירושנו לסנהדרין פ"ו מ"ב ( , המכות נהגו רק במקרים בודדים ) מבוא למסכת טרית ותלויה בפועל ברצונו של החוטא ) המקריב ( . נולוכמובןמכות ( , והבאת הקרבן הייתה בתקופת התנאים כשהמקדש היה חרב, נותרה חובת הקורבן כרעיון דתי, שלכל היותר ניתן . 1 למצוא לו תחליפים במחקר המשפטי המודרני מיתה ומלקות, וכמובן גם הכרת, הם עונשים . ואילו הבאת הקורבן הבחנה זו איננה קיימת . גם ה'עונשים' . גם הכרת"לחזפרותאיננה עונש אלא דרך כפרה . בס אומרים לו ובוודאי המיתה הם דרך כפרה . כך מצווים על העומד להיות מוצא להורג לומר " " ) סנהדרין פ"ו מ"ב ( . הכפרה היא תכלית הבאת הקורבן אמור תהא מיתתי כפרה על כל עונותי כפרה . והיא תכלית העונש, העונש אינו נקמה אלא דרך עם זאת בפועל כמובן שחכמים חשו היטב בהבדל בין ענישה לריצוי וכפרה ים . ראו יומא פרק ח', ובמבוא למסכת זבח 1

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר