מבוא

עמוד:11

11מבוא החיהאתאתהפודה'תפדהפדהאך',טרפוןרבידרש . יםבלכלולהאכילולפדותובעליםמהן " ) ספרי במדבר, הטהורהאתפודהאתהואי,הטמאהאתאתהדהפו . המתהאתפודהאתהואי לן נביא שאלה אחרת הלברם עדיין אין בכך הוכחה שהשאלה הייתה מעשית . . ( 831'קיח, עמ יל תורה ולהאדירה בלבד . דהמוצגת באותו סגנון, והיא על ימי הבית, בבחינת להג והיה רכושו לכל דבר . לאחרלאחר החורבן המשיכה ההלכה להתקיים . הבכור ניתן לכוהן , ונתינת בכור הייתה אפוא קרבן כלכלי גדול ללא 11 חברתי מוגדרהחורבן לא היה לכוהן תפקיד לאמנם ברצף חיי משפחה עלות נתינת הבכור מתפרסת על פני שנים ארוכות, אב . תמורה שנים,6 - 8שך בפועל בשנה שבה הבכור נולד זה היה קרבן משמעותי . כבשה ופרה ממליטות במ מהוולדות לכוהן . % 8 - 6 - כמהוולדות ) זכרים בלבד ( משמעה נתינה של % 05ומתנה זו החלה על . היעדר עדויות על הפרשת פטר חמור ופדיונו בשהעול כבדהלאדם שעיסוקו גידול צאן ז . 12 אלה האם נהגה המצווה הלכה למעשה, ואין לנו תשובה מוכחת על כךשגורמות לחידוד ה קייםכאילועליומעליןחמורפטרמצותהמקייםכלאומרמאיררביהיה : "בתוספתא שנינו בהמהמצותביטלכאילועליוןילמעחמורפטרמצותהמבטלכל . כולהטמאהבהמהמצות לי על קשיים בביצוע המצווהה אלו מלמדים אופ ( . דברי הט 435'" ) פ"א ה"ד, עמכולהטמאה ועל חולשה באכיפתה . לארץ, אם כי מצאנו רמז אפשרי לכך שהיא נוהגת רק בארץוהגת גם בחוץמצוות הבכור נ טהורה ( . השה שבו פדו את הבכורהמ ) להלן פירושנו לפ"ח מ"א, וראו דיוננו להלן בבכור בה ן . ההטמא ניתן כפדיון והוא חולין ורכוש כו די לתת לוהמושג "פדיון בהמה טמאה" מעורפל . האם צריך לתת לכוהן שה גדול או קטן, האם משוהיפחותלאאומריהודהברבייוסירבייפחותלאמכמהולד בן יומו ? בתוספתא שנינו : " ברבייוסירבי . שהואבכלתפדהמיד'תפדהפדהאך' ( , ובמכילתא : " 535'" ) פ"א הט"ו, עמשקל ; בבלי,83'" ) מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי, יג ב, עמבשהמשקלפחותאיןראומהדיהו שהוא . כנגד זה בבבלי יומאסכוםבכסף ויכול להיות בכלהואע"ב ( . אם כן, הפדיוןבכורות י . אם כן בספרות התנאית מסתפקים בפדיון 13 בן שנה בלבדמט ע"ב נדרש שהפדיון יהיה בשה וננו בנספח למסכת שקלים . ראו על כך די 11 יזהו בגותא, הוה מקנה לאודנייהו לגויים, ואסר להחייאההיהבבבלי : "רב מרי בר רחל הויא ל 12 ועבודה, ויהיב להו לכהנים, וכלאי חיותא דרב מרי בר רחל" ) רב מרי בר רחל היו לו חיות, היה מקנה בכורות ג ע"ב ( . אם כן רב מרי מצא – כוהניםיים . ואסר עליהם בגיזה ובעבודה, ונתן אותם לאוזניהן לגו ממנה בהערמה . לאחמוקשהמצווה נהגה בבבל, אך חכם מתיר לעצמו לכאןומ, ווהדרך לחמוק מהמצ ברור במה מדובר ) בכור טמאה או בכור טהורה ( , אך הסוגיה היא סביב המשנה העוסקת בבכור בהמה . טמאה ע"ב . ראו עוד בבלי, חולין עד ע"ב ; בכורות יב 13

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר