מבוא

עמוד:11

– חולין מסכת חולין 11 ו מצווה ( , אם כיר מצווה ) או שעיקרלדבנחשבתאין היאא רק בידי כוהנים,ולבידי כל אדם מרחפת ברקע של משנתנו, ,גם היא מצווהלעצמהשכהשחיטהפעולתהתפיסה שלפיה וההלכה במשנה דוחה אותה, אבל אין היא עוקרת את התחושה שיש בשחיטה גם היבט דתי ולא רק הסדר טכני . משנה בלפ"בושנובפיראחרת . ה, בתלמוד כבר שוררת מגמהבפירושנו למשננדגישכפי ש וכית, אפילו בקרומית של קנה . בכלילו בזכנצטט את התוספתא : "בכל שוחטין אפילו בצור, אפ רקע ובין בתלוש מן הקרקע, בין שהעביר סכין על גבי צואר וביןשוחטין בין בדבר המחובר בק כבר לאימוש בצור ( . הש 500 ה" ) פ"א ה"ה, עמ'שהעביר צואר על גבי סכין ושחט שחיטתו כשר כלים הישנים שעמם צוו ( היו הוד אבל כלי צור ) סכיני צורהיה מקובל בתקופת המשנה והתלמ מול . שחיטה בצור ולא בסכין ברזל משדרת את אותו הידור של מעמד דתי . בני ישראל ל חיטה שצריכההמשנה עצמה שם ) פ"ב מ"ב ( מבטאת גם היא יחס של חשיבות לעצם הש ת אמוראית הרואות יגי . לעומת זאת בפירושנו שם נביא דעומיוחד וחגלהיעשות במעמד ) דברים – שה : "שנאמר וזבחת ואכלתבלבד . בפירושנו לפ"א מ"ג נביא דרעשה חולבשחיטה מ כז ( מה שאתה זובח אתה אוכל" . הדרשה קשה, וכנראה הכוונה ששחיטת חול צריכה להיעשות הליך של הפיכת השחיטהוב אחר התלהלן נעק . ח, כלומר בהדר, כמו שהצענוכמו שחיטת זב משאב כח דתי" . תהליך זה הוא פן אחד בתוך ופכת ל"למעמד דתי, ובלשון הסוציולגיה ה כת השחיטה לאירוע טקסי . התהליך הכללי של הפי א מקצוע דתי, השוחט היה "כלי קודש" המתמצכהשחיטההתמסדהברבות מקהילות ישראל , ותהליך זה נברר להלן . ותטריפיקת גם בהלכות שחיטה וגם בבד , ומשקפים במקביל את התמסדות תימד ההלכנמנה מספר שלבים המרכיבים את המעמעתה חוקי שחיטה ) סימני השחיטה ( . , ונדון בכל אחד במפורט . השחיטה והפיכתה לטיקסית ביקורת מוקדמת . • טקס בדיקה . • כם ( . חבדיקה בידי מומחה חיצוני ) • . פותטריוכלליסדרי בדיקהה שלקביע • , בניגודי קודש"השוחט הופך בעל מקצוע, וכבעל מקצוע הוא מקבל אופי של "כל • . למצב שבו כל אדם שוחט לביתו . וחט מראה את הסכין לחכם ומזמין ביקורת ממסדית לפני השחיטההש •

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר