מאפייניה של ההתפתחות הקוגניטיבית

עמוד:12

12 | תינוקות, נפלאות תבונתם : ההתפתחות הקוגניטיבית בשנים הראשונות לחיים ההתפתחות היא : האם התפתחות קוגניטיבית היא תוצאה של גורמים מולדים או נלמדים ? שאלה זו עוררה מחלוקות רבות בשדה המחקר, המשתקפות בגישות תאורטיות רבות . כל אחת מהתאוריות מתבססת על הנחה שונה באשר להתפתחות הקוגניטיבית . ואולם רווחת הסכמה בקרב מרבית החוקרים לגבי חמישה מאפיינים המתארים את ההתפתחות הקוגניטיבית והנחשבים כיום ל"אמת" מוסכמת ( 2013 Bjorklund, ) , ואלה הם : שיתוף פעולה דינמי והדדי בין גורמים פנימיים לבין גורמים חיצוניים . . 1 יציבות אך גם גמישות לאורך זמן . . 2 שינויים בדרכי הייצוג של מידע . . 3 שליטה הולכת וגוברת בהתנהגות ובפעולות החשיבה . . 4 קשר הדוק להקשר החברתי . . 5 המאפיין הראשון של ההתפתחות הקוגניטיבית התגבש לאחר כמאה שנים שהובילו בהדרגה להבנה המקובלת היום, שהתפתחות קוגניטיבית אינה תוצר של גנים בלבד או תולדה של הסביבה בלבד, אלא היא יכולת הצומחת מתוך שיתוף פעולה דינמי והדדי בין גורמים ביולוגיים פנימיים לבין גורמים סביבתיים חיצוניים . רדל וגוטליב ( 1992 Radell & Gottlieb, ) הם אשר סיפקו את ההוכחות החותכות לטענה כי התפתחות נובעת מאינטראקציה בין גורמים מולדים ונלמדים . חוקרים אלה בחנו מחדש את אחת היכולות שנחשבה שנים ארוכות יכולת מולדת, והיא ההחתמה . 1 הם הוכיחו כי למידה אצל אפרוחי הברווזים אינה תלויה רק ביכולת מולדת להיצמד אל האם מרגע הבקיעה ולעקוב אחריה ( תמונה 1 ) , אלא גם בהתנסות שמיעתית מוקדמת המאפשרת זיהוי של קול האם מבין שאר הקולות הנשמעים בסביבה כדי להיענות לו בפעמים הבאות ( הם לומדים את קול אימם שעות אחדות לאחר ההחתמה ) , ולא לקולה של ציפור מזן אחר . השפעות הדדיות של גורמים פנימיים וחיצוניים בולטות גם אצל תינוקות . כבר בשלב העוברוּת גורמים חיצוניים, כמו תזונה תקינה של האם במהלך ההיריון, נמצאו משפיעים על התפתחות העובר לאורך זמן . עוברים שתזונת אימם במהלך ההיריון הייתה לקויה התפתחו לאט, הגיבו פחות לסביבה ומנת המשכל שלהם הייתה נמוכה יותר משל עוברים שניזונו באופן תקין במהלך ההיריון ( Reynolds, Temple, White, Ou, & Robertson, 2011 ; Zeskind & Ramey, 1981 ) . 1 החתמה ( imprinting ) - תופעה שהתגלתה על ידי החוקר האוסטרי קונראד לורנץ ( לורנץ, 1958 ) , המתרחשת בעיקר בקרב אפרוחים . ההחתמה מתרחשת זמן קצר לאחר הבקיעה ובמהלכה מתבסס הקשר בין ההורה לצאצאיו . הצאצאים לומדים לעקוב אחרי ההורה ורוכשים ידע החשוב להישרדותם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר