תקציר

עמוד:15

15 תקציר חלופה זו תוביל להגדלת השוויון בנטל, שכן זוהי חלופה שבה לתפקידי המשרתים ערך סמלי, ביטחוני וחברתי גבוה בהשוואה לתפקידים אחרים בשירות . שירות במסגרות ביטחוניות יסייע גם בהגברת הפיקוח והבקרה על המשרתים וכן בהכשרתם לתפקידים משמעותיים ואיכותיים במסגרת זו . עם זאת, ברור שתפקידים אלו אינם מתאימים לרוב האוכלוסייה החרדית הפוטנציאלית לגיוס . אפשר להניח גם שהתועלת לפרט ולכלל תהיה גבוהה יותר כיוון ששירות מסוג זה ישמש גשר איתן לשוק העבודה ולמקצועות נחשקים בו, בשונה מהמצב הנוכחי, שבו רוב הבוגרים אינם מצליחים להשתלב בשוק העבודה האיכותי . גם תנאי השירות יהיו מיטביים, כיוון שהמשרתים ייהנו מתנאי שירות המקבילים לאלו של חיילי שירות החובה . התגמולים החומריים שלהם ( השכר ) יהיו קרובים אפוא לאלו של חיילים סדירים, בהתאם למצבם המשפחתי . חלופה זו לא תוביל בהכרח להגדלה מיידית של מספר המשרתים במסלול זה, אבל היא בהחלט תענה על הצורך לחזק את איכות השירות האזרחי כדי להופכו לשירות משמעותי לפרט ולכלל . 2 . ח ל ו פ ת ה ש י ר ו ת ה א ז ר ח י-מ מ ש ל ת י אם לא יהיה אפשר ליישם את החלופה המוצעת לעיל, אנו ממליצים לאפשר שירות אזרחי חרדי במסגרות ממשלתיות בלבד ולא במסגרות של ארגוני המגזר השלישי . אפשרות זו תענה על הצורך בשירות שיש בו ממשק עם קבוצות אוכלוסייה אחרות ועם הממלכתיות הישראלית ותבטל את האפשרות לשירות קהילתי המנותק כמעט מכל מגע עם החברה הישראלית . חלופה זו תיתן מענה לסוג הארגונים הרצויים שבהם ישרתו החרדים . כמו כן היא תסייע בחיזוק הבקרה והפיקוח על השירות האזרחי ותאלץ את משרדי הממשלה השונים לפקח באופן ישיר והדוק על המשרתים החרדים . נוסף על כך האחריות על הכשרת המתנדבים לתפקידים השונים במשרדי הממשלה תוטל על המשרד עצמו ולא על מנגנון הפעלה הנשען על מיקור חוץ . בקרה זו תאפשר לרשות השירות לעסוק בתכנון מדיניות השירות הלאומי-אזרחי הרצויה ובגיבוש אסטרטגיה ארוכת טווח של השירות . בכך תוסר אחריות הפיקוח הישירה ( על המתנדב ) מהרשות ותועבר למשרדי הממשלה עצמם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר