תקציר

עמוד:14

14 מחקר מדיניות 135 | שירות אזרחי לחרדים — ברכה לבטלה ? ( 1 ) צמצום טווח הגילים הרלוונטי לשירות מאז 2014 בעקבות שינויי החקיקה בנושא גיוס החרדים לצבא הביא להקטנה משמעותית של פוטנציאל הגיוס למסלול זה בציבור החרדי ; ( 2 ) הארכת משך השירות משנה לשנתיים ומשנתיים לשלוש שנים הפחיתה את הכדאיות הכלכלית לפרט לנוכח דמי הכלכלה הנמוכים בשירות האזרחי בהשוואה לשכר המשולם לחיילי חובה חרדים בצה"ל ולנוכח שחיקה של כ- % 25 בשכר המשרתים בעקבות תיקוני החקיקה ; ( 3 ) היעדר הכשרה והכנה סבירה לשוק העבודה במסגרת מרבית התפקידים בשירות ; ( 4 ) היעדר תועלת ממשית לפרט, לקהילה ולחברה ברוב התפקידים בשירות . ה מ ל צ ו ת תרחיש ביטול השירות האזרחי המסקנה המתבקשת ממכלול הממצאים והתובנות שעלו במחקר היא שיש לבטל לחלוטין את השירות האזרחי לציבור החרדי . מסקנה זו נובעת ממכלול הסיבות, הכשלים, הבעיות והתקלות שתוארו . עם זאת — בשל היתרונות הטמונים בשירות האזרחי-ביטחוני — עדיף שלא לנקוט חלופה זו . כנגד זאת אנו ממליצים על שתי חלופות מרכזיות ליישום שבעזרתן אפשר לשפר את מערך השירות לאוכלוסייה החרדית באופן משמעותי . 1 . ח ל ו פ ת ה ש י ר ו ת ה א ז ר ח י-ב י ט ח ו נ י אנו ממליצים לאפשר שירות אזרחי-ביטחוני בלבד, אשר יהיה נתון לפיקוחו ואחריותו של משרד הביטחון או המשרד לביטחון פנים . כלומר, ביטולו של המסלול האזרחי-חברתי, אשר בו נמצאו תועלות נמוכות מאוד לפרט ולכלל . השירות הביטחוני יבוצע במסגרות ציבוריות וממלכתיות במערכי החירום, ההצלה ואכיפת החוק, כגון משטרת ישראל, השב"ס, משרד הביטחון ומערך הכבאות . מומלץ לכלול במסלול זה גם שירות בשני ארגוני הצלה אזרחיים ייחודיים : מד"א ואיחוד הצלה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר