מבוא

עמוד:14

14 גם את הפרויקט של הספרות העברית החדשה . רק המאבק עם אותו טקסט אב יש בכוחו להציע מידה של חופש או פורקן ; רק באמצעות העימות ניתן יהיה לנהל שיחה שתהיה בה מידה של שוויוניות — היינו, דיאלוג . אבידן מכיר בסמכות-האב של הטקסט עליו, אך כתיבתו המתמרדת היא פרדיגמאטית לכתיבה העברית המודרנית בכללותה . היא למעשה תחינה אל טקסט האב — ובכלל זה גם אל הטקסט המקראי — שישמע גם את בניו, וחרף העובדה כי אותו טקסט הוא ש"כתב" אותם, הם בכל זאת מבקשים את זכותם הטבעית ככותבים מאוחרים של השפה — הזכות לומר את המילה האחרונה ( החדשה ) . בתרבות היהודית והישראלית — גם מכוח וילונות האנטרטקסואליות — הסיפור הקדום של העקדה הוא, כאמור, בעל נוכחות סמיכה במיוחד, שלא ניתן להימלט ממנה, ובו-בזמן הוא סיפור שקשה להבקיע את חומת הסוד שהוא מציב ולהכריעו . מעניין בהקשר זה, שבמסה מתת מוות קושר דרידה בין הסוד הייחודי של סיפור העקדה לבין הסוד כעיקרון של הספרותיות בכללותה : " [ - - - ] הספרות יורשת, אכן, מהיסטוריה קדושה ששעתה האברהמית נותרת סודה העיקרי [ - - - ] אבל היא גם מתכחשת להיסטוריה הזאת, לשייכות הזאת, למורשת הזאת" . 9 התמונה שבה אין לבן / למשורר המאוחר היכולת להתמודד כנגד אביו / המשורר המוקדם, גוזרת מצב של אין שינוי, ויוצר מעצם טיבו אינו יכול לשאת אקסיומה ממין זה, שהרי הוא שרוי במאבקי כוח כנגד טקסטים קודמים . כדי ליצור בכל זאת שינוי, אחת האסטרטגיות היא לגשת לסיפור יוצא דופן כזה מאחורי מנגנוני הכוח, בין אם על-ידי הנכחת גיבורים נעדרים, תִּמלולם של גיבורים שותקים, או על- ידי שיבושים של מערכי ההזדהות המוכרים . היוצר משמש כמעין סוכן של המרד האדיפלי בתוך מציאות שבה שלטת שרירותו הקמאית של אברהם, ואלו הן כמה מאפשרויות הפעולה שעומדות לרשותו כסוכן אדיפלי אל מול "אומץ אברהם" . אבל גם הפיכת המבט מנכיחה שוב, בעל-כורחה, את עוצמתו של הסיפור הבראשיתי . במסתו "אדיפוס ואברהם" מ- 1957 מנסח משה שמיר את "השמים של העבריות", אם לא של ספרותה . וכך הוא פותח : "שמו של אדיפוס המלך הינו בלי-ספק השם המפורסם ביותר מאלפי השמות המנמרים את המיתולוגיה היוונית [ - - - ] אין מעשייה שהרבו לעטרה פירושים כזו של אדיפוס" . 10 מכאן ממשיך שמיר להשוואה בין סיפור העקדה למיתוס של אדיפוס מתוך כוונה לבחון איזהו המיתוס הרלוונטי יותר לעת המודרנית, ולהיסטוריה העברית בכלל, וכך הוא מכריע וחותם את ההשוואה : "סיפור עקדת יצחק הוא הסיפור 9 ז'אק דרידה, 2008 , עמ' 165 , ראו לעיל הערה 5 . 10 משה שמיר, "אדיפוס ואברהם", בתוך : בקולמוס מהיר, ספרית פועלים, מרחביה, 1960 , עמ' 329 - 333 , הציטוט מעמ' 329 .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר