בפתח הספר

עמוד:8

8 העת המודרנית, נטולת הוודאות שבקיום האל, משבשת את העיקרון המארגן הזה ומפזרת את התפקידים בצורה אופקית . זהו חלק מן ההיזקקות של זמננו לסיפור העקדה . הוא מוסב אל מערך נפשי-פסיכולוגי, וכמו בחלום, החומרים מעורבבים ומכתימים זה את זה . האב מוכתם בחוסר האונים של הבן, הבן מזדהה עם מסירותו המכלה של אביו, והווריאציות המחולנות מגלות גמישות משחקית, גם אם לעיתים הן לא פחות מאיימות מאשר בגרסה המקורית . בסוגיות אלו יעסוק הפרק הראשון בספר, "פחדי יצחק : סיפור העקדה כמקרה-בוחן בשירה הישראלית החדשה" . החיבור הזה מושתת אפוא על מסע ארוך שנים, ומהווה המשך ופיתוח של עבודות קודמות שהתפרסמו החל משנות התשעים, והן כוללות גם את ספרי Profane Scriptures , שראה אור ב- 1999 , והפרק השני שבו, " ADouble Bind " , העוסק בשירת העקדה העברית, וכן מאמרים שונים על שירת העקדה הנשית . כמה מעבודות אלו היוו בסיס לדיון בספר . אני מבקשת להודות לעמיתים, מהם גם ידידים אישיים שליוו את מסעי והיו בני שיח לעיוני . ביניהם אציין את צפירה פורת, יגאל שוורץ, עדה רפפורט, בלהה בן אליהו, הלית ישורון, ענת וייסמן, טובה רוזן, ותמר סוברן . דבריהם העשירוני, אף כי האחריות על הנאמר בספר על כתפי בלבד . תודתי נתונה לתלמידי באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן גוריון, שהשתתפו בשיעורים אוניברסיטאיים שנושא העקדה עמד במרכזם . הערותיהם הרחיבו הבנות . תודה מיוחדת אני חבה לתלמידי המוכשר אוריין מוריס, שתובנותיו ומחשבותיו תרמו לדיון . תודות הרבה לגדעון טיקוצקי, שסייע באיתור המקורות, וכרגיל — בעצות טובות לאורך הדרך . לעורכת הספר — שי צור על המסירות והרגישות — תודה מלב . לעורך הגרפי אלי גלעד על העיצוב, העימוד וטוּב-הטעם, ולתמר סתר שהקלידה את כתב היד — חן חן . תודה לנגה אלבלך שליוותה את הבאת הספר לדפוס . ואחרון אחרון חביב : אני חבה תודה מעומק הלב למנכ"ל הוצאת הקיבוץ המאוחד, פרופסור עוזי שביט, על מחויבותו העמוקה לשירה העברית, ועל העונג הרב הכרוך בעבודה עימו לאורך השנים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר