תקציר

עמוד:11

11 תקציר ת י ק ו ן ה ג ד ר ת ה " ג ז ע נ ו ת " מ ב ח י נ ת ה י ק ף ה ק ב ו צ ו ת ה מ ו ג נ ו ת ההגדרה הקיימת ל"גזענות" בדין הקיים היא : "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני" . מוצע להוסיף את "או שנאה" לאחר "מדנים" לשם פישוט לשון הסעיף, בכדי להבהירו, ולנוכח המגמה הרווחת במשפט המשווה . אנו מציעים גם להוסיף בהגדרת החוק לציבורים או לחלקי האוכלוסייה המנויים בסעיף את הקבוצה המתאפיינת בנטייה מינית . זאת בעיקר משום שמדובר בציבור שסבל שנים ארוכות מרדיפה קשה, אם על ידי האוכלוסייה ואם על ידי הממסד, וכפעולה מתקנת נדרש להגנה מיוחדת של החוק הפלילי . עובדה היא שבפועל נעשים מעשי אלימות קשים כלפי קבוצת הלהט"ב וכדי להגן עליה יש להרחיב את איסור ההסתה כך שיחול גם עליה . מומלץ להסיר את הספק ולהוסיף "דת" בהגדרת הגזענות . זהו אפיון בסיסי וכמעט קלסי של גזענות, והתוספת תשחרר את בית המשפט מן הצורך להגן על קבוצה דתית מתוך הסתמכות על אופייה הלאומי-אתני . מוצע גם לעקוב אחר המתרחש בחברה כדי לבחון אם יידרש להוסיף קבוצות נוספות . המלצות מדיניות ( 1 ) ג י ב ו ש ו פ ר ס ו ם ה נ ח י ה מ א ת ה י ו ע ץ ה מ ש פ ט י ב נ ו ג ע ל ע ב י ר ו ת ה ה ס ת ה ב כ ל ל ו ב נ ו ג ע ל מ ר ח ב ה ו ו י ר ט ו א ל י ב פ ר ט היעדר הנחיה ברורה ומפורטת של היועץ המשפטי לממשלה בעניין מדיניות האכיפה בעבירות ההסתה מעצים את חוסר הוודאות המשפטי האופף את הנושא . לטענתנו יש לפרסם הנחיה מפורטת וברורה של היועץ המשפטי אשר תגדיר בין השאר את הערכים המוגנים בעבירות, תנתח ותסביר את האופן של הפעלת שיקול הדעת בעת החלטה על פתיחה בחקירה והעמדה לדין ותפרט דוגמאות ומקרים מייצגים . פרסום כזה יאפשר לציבור הרחב להכיר ולהבין את גדרי העבירות הפליליות הללו . יש לפרט גם את ההנחיות המדריכות את שיקול הדעת של התביעה בהגשת כתבי אישום לגבי הסתה ברשתות החברתיות ולחדד את הנסיבות וההקשר של הביטוי המסית . כשאין מדובר במקרים של

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר