מבוא

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 131 | מובילי דרך על חייה ולפעול למען הטוב של כל חבריה, או שמא מדובר בתופעה בת חלוף שתותיר אחריה דרכי התנהלות חדשות אחדות בקהילה ותו לא ? ומנגד, מהו יחסם של הרבנים והעסקנים לתופעה זו – האם הם רואים בה איום על מנהיגותם או שהם שמחים דווקא על ההזדמנות לשפר את חייה של הקהילה ולכן משתפים איתה פעולה ? ומה יחסם של היזמים אל המנהיגות המסורתית הוותיקה – האם הם פועלים איתה בשיתוף פעולה מלא ובכפיפות למנגנון, או שאולי מדובר באנשים עצמאיים בשטח, שמציעים לקהילה את יוזמותיהם ומנצלים את הצלחתם בקרבה כדי לצבור כוח שיוכל להתחרות במנגנון הוותיק ? המחקר שלפנינו סוקר תופעה זו של מנהיגות אזרחית חדשה בחברה החרדית . מנהיגות כזאת לא הייתה קיימת בעבר, ואין לדעת היום כיצד היא תשפיע בעתיד על אורחותיה של הקהילה החרדית . ואולם אין ספק שאם הקהילה החרדית תאמץ דפוסי מנהיגות אזרחיים אלטרנטיביים, הדבר ישפיע לא רק עליה עצמה, אלא גם על השתלבותה בחברה הישראלית . למרבית המנהיגים החרדים האזרחיים אוריינטציה משתלבת ומודרנית, וסביר להעריך כי מוקדי כוח חדשים שיפעלו באוריינטציה זו בתוך הקהילה יביאו לשינוי עמדות והתנהגויות ולהחלשת ההתבדלות . ודוק : אנו מתייחסים למילה "מנהיגות" כאל מושג רחב שאינו מחויב להגדרה מסוימת של מנהיגות, אלא ככזה המתאר קשת רחבה של פעילות חברתית – למן קבלת אחריות ועשייה ועד להצגת עמדה ערכית או תפקודית בעלת משמעות בציבוריות החרדית החורגת מגבולות ההנהגה החרדית . לכן במרבית המקרים יתוארו הפעילים החברתיים במילים "מנהיגים אזרחיים" ובמקרים אחרים – "פעילים או כ"יזמים" . מדובר בקשת פעילויות ובסוגים שונים שאת הטיפולוגיה שלהם אנו מפרטים להלן . יש לומר כי המילה "מנהיגות" שמורה בתפיסה החרדית רק לרבנים, מוביליה המסורתיים של החברה, ועל כן השימוש במונח זה בהקשר של המנהיגות האזרחית הוא חדשני בעצם קיומו . במחקר רואיינו 38 נשים וגברים, רובם בעלי יוזמות עצמאיות בקהילה או כאלה המלווים את התופעה ומסוגלים להמשיגה . מקצת מן המרואיינים הם עסקנים מקרב המנהיגות המסורתית הוותיקה, ומקצתם מנהלי תוכניות מנהיגות . ביקשנו מהם לספר לנו על עמדתם כלפי תופעה זו . יצאנו לדרך מצוידים בסימני

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר