מבוא

עמוד:12

מבוא 12 מיהודים 'וירטואלים' ( הבחנה שתוסבר בהמשך ) . מסקנותינו מן המחקר של ההתיישבות היהודית אפשרו להציגן בסדרה של מפות . המטרה האחרת היא לבחון את ה'מצאי' של הפעילות הכלכלית על פי האזורים האירופיים העיקריים : ביזנטיון, איטליה, גאליה ( כלומר צרפת וגרמניה ) , איבריה ומזרח אירופה . חלקו השני של הספר מבקש להסיק מסקנות היסטוריות מן הנתונים שנבחנו בחלק הראשון, והוא דן בנושאים הבאים : חלקם של היהודים במסחר ובענפים אחרים ; האם יש ממש בסברה הנפוצה על התפקיד החלוצי של היהודים בכלכלה ; תיאור המגעים שבין היהודים האירופים לאלה שבעולם המוסלמי והרעיון של רשת בין - לאומית של מסחר יהודי ; התופעה של יהודים חקלאים, שאמנם עמדו עליה במחקר אך היא טרם הוסברה במונחים כלכליים ; ההיסטוריה היהודית לאור תולדות הסביבה והמגפות שהיו באירופה בימי הביניים המוקדמים ; הייצור הביתי ; השווה והשונה במבנה התעסוקתי בין יהדות אירופה הדרומית לצפונית ; ולבסוף השאלה הקשה מכולן : מה הייתה השפעתן של המשמעויות הכלכליות על מיעוט החי בקרב חברת רוב . שני חלקי הספר מתמודדים עם כמה בעיות קשות העולות ממצב התיעוד וממצב המחקר . לגבי מצב התיעוד, הרי שבכל מחקרי הקודמים – על הכלכלה האירופית, על החברה העירונית, על החברה הכפרית ועל היהודים – הקפדתי על תוקפה המתודי של החקירה ההיסטורית . שאלתי את עצמי שוב ושוב אילו מסקנות ניתן להסיק באופן לגיטימי מן המקורות, ובכך אמשיך גם בספר זה . מן הדיונים המתודולוגיים שפורסמו בעשורים האחרונים עולה, שהמקורות אינם משיחים לפי תומם ויש לגרום להם לדבר . עלינו לברר אפוא מה ההקשר של המקורות : כיצד ועל ידי מי נוצרו, ומי עמד להרוויח או להפסיד מכתיבתם . אין זה רחוק מן הרעיון של ביקורת המקורות ( Quellenkritik ) שגיבשו אבות המפעל ההיסטורי . אכן, במחקר של ימי הביניים 'החשוכים' אין זו משימה קלה, כפי שקבע רוברטו לופז, מן המלומדים היותר מפוכחים של הכלכלה הימי ביניימית : 'יש להתאים ולחזור להתאים פיסות בלתי קשורות של מידע, חוקים שיכול להיות שאיש לא אכפם, אירועים שאולי היו שייכים רק לפינה קטנה של אירופה, תיאורים שייתכן שהיו רק תרגילים רטוריים, קביעות שאולי לא היו אלא אי - הבנות פשוטות' . 1 תיאור זה מתאים ביותר למצב התיעוד העומד לרשות החוקרים 1 307 . Lopez, ‘The Trade of Medieval Europeʼ, p . בכל הציטוטים מן הלועזית המובאים בספר התרגום הוא שלי אלא אם כן צוין אחרת .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר