הגדרות ותפיסות

עמוד:13

מ ב וא | 13 יש שהמוזאון מתייחד כולו לנושא אחד מהנזכרים לעיל או לאחד מענפיו, ויש שבמוזאון גדול אחד יימצאו מחלקות רבות שעוסקות בכמה וכמה נושאים . הספר הזה עניינו במוזאונים ובאוספים מחמש קטגוריות עיקריות : מוזאונים ואוספים להיסטוריה ולארכאולוגיה . מוזאונים ואוספים לאתנוגרפיה ולפולקלור . מוזאונים לאומיים . מוזאונים לפדגוגיה . מוזאונים ואוספים לטבע . יצר האספנות מושרש בעומקי לבם של בני האדם, ועוד בתקופות קדומות נהגו 8 ולטר אנשים לאסוף ולאצור בבתיהם פריטים יפים, יקרים ואפילו מוזרים . 9 בתרבויות בנימין תיאר את תאוותו של האספן כתוהו ובוהו של הזיכרונות . העתיקות של ארם נהריים, מצרים ובבל החזיקו המלכים והאצילים באוצרות, אולם שלא כמוזאונים בעת החדשה, לא נועדו אלה לשרת את הציבור, ורק 10 לעתים הוצגו לפני אורחים רמי מעלה . במקרא נזכר המונח 'בית נכות', שמשמעו אוצרות בית המלך . כך, למשל, הראה המלך חזקיהו לשליחיו של מלך בבל 'את כל בית נכֹתֹה את הכסף ואת 11 הזהב ואת הבשמים ואת השמן טוב ואת בית כליו' . 12 לאומיות, השכלה, בניית הזיכרון מגמות חדשות ניכרו בעת החדשה : הקולקטיבי, אימפריאליזם, קולוניאליזם ואוריינטליזם . כל אלה נבעו מהפריחה הכלכלית, מהשינויים הפוליטיים והחברתיים ומשאיפות ההתקדמות באירופה ובארצות הברית . אינטלקטואלים בכל עיר חשובה רצו מוזאון מקומי משלהם . בערי בירה לא הסתפקו במוזאון אחד בלבד, והוקמו כמה וכמה מוזאונים, מהם 13 האוספים האלה היו מיוסדים בדרך כלל על שהחזיקו באוספים כרונולוגיים . האוספים המלכותיים, אך עם הנטייה להתמקצעות המוזאונים ולהתמקדות בתחומים ספציפיים, שלחו המוזאונים משלחות ארכאולוגיות מטעמם כדי 8 על האספנות ראו לדנדורף, עמ' 15 - 16 ; גלוברזון ובן-ישי, עמ' 49 - 50 . 9 בנימין, עמ' 59 - 61 . 10 על תולדות אוספי האמנות ראו בהרחבה אלסוף . 11 מלכים ב, כ,יג ; ישעיה לט,ב . 12 לשאלת תיחום הזמן של העת החדשה ראו שמיר, מתי, עמ' 139 - 158 . 13 קול-ענבר, עמ' 13 - 14 .

מוסד ביאליק

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר