מבוא

עמוד:14

כרך א - מסכת שבת 14 השבת בספרות החיצונית היהודית ובדים עמך אםעה בקדמוניות המקרא השבת מתוארת כך : "לא תעשה בו כל מלאכה אתה וכל ] = אלא [ למען תשבחו את אלוהים בקהל הזקנים ותפארו אל שדי במושב הזקנים" לא וסיף איסור העסקת שכירים ואת ) קדמוניות המקרא, יא ח ( . פסוק זה חוזר על ציווי המקרא ומ חובת התפילה בשבת במעמד ציבורי . השבת בספרות של כת קומרן חן מחייב דיון רחב . שיפמן הקדישרבות מאוד, וניתוהעדויות על השבת במקורות הכיתתיים ואנו נסתפק בעיקרי הדברים . שיפמן ראה את תפקידו 25 לנושא חלק גדול מספרו העברי, שבברית דמשק ; לרשימה הנכבדה של הלכות אלו יש להוסיף את ההלכותבביאור הלכות שבת רת שבכתבי הכת ובספומעט ידיעות בחיבורים אחרים ) להלן ( . ההלכו 26 ר היובלים,שבספ היובלים מצטיינות באופן כללי בשני רכיבים . האחד הוא ההחמרה, יחסית להלכות הפרושים . חייב מיתה" . הניסוח מרשים, אם כי אינו כל האיסורים שבספר היובלים מנוסחים בלשון " אין בספר 27 שונה באופן עקרוני מלשון חז"ל הקובעת שכל מחלל שבת במזיד חייב מיתה . הכתוב אבחנה המוכרת יד לשוגג, ולא ברור שמותר לנו להכניס לדברין מזבלים הבחנה ביהיו פר היובלים ולארק מתפישות הלכתיות אחרות . יתר על כן, אין בכתבי כת קומרן ) לא בס ( 1 ור בספרות מדבר יהודה ( ביטוי לאפשרות של הבאת חטאת, ושל כפרה כלשהי . ) אי מים והבלתי משפטי . כך,הניסוח התהודה הואי מדבר יהמאפיין השני של הספרות של בנ למשל, האיסור להשתמש ) לאכול ( אוכל בלתי מוכן הוא כללי ויש צורך לסייגו ולהבהיר מהי . פרי בבית הוא מוכן ? יין בכד חתום הוא מוכן ? ושאלות נוספות . אין ספק ההכנה הנדרשת דרה זאת יסיים . הגכתות ( האהרבה יותר משפטית מההלכה של כת ) אושההלכה של חז"ל כונה גם לגבי ההלכות של חז"ל שמימי הבית, אך נכונה הרבה יותר לגבי ההלכה התלמודיתנ ת שנים של דיון והתפתחות ( . את ההלכות השונותכפי שהיא מוכרת לנו מהמשנה ) לאחר מאו נציג בצורה של טבלה . . 135 - 09שיפמן, הלכה, עמ' 25 ה ינן קבוצלדעתנו ספר היובלים קרוב לבני כתות מדבר יהודה, אך אינו זהה להם . ככלל, כתות מדבר יהודה א 26 וכדת, ואי אפשר לנסח ולומר שספר היובלים מייצג את ההלכה של קבוצה מסוימת . מל . 09ראו הדיון אצל שיפמן, הלכה, עמ' 27

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר