מבוא

עמוד:12

כרך א - מסכת שבת 12 השבת בספרות החיצונית השבת בספרות החיצונית הלא יהודית םימלכי ישראל החוגגהשבת משכה אליה את תשומת לבם של סופרים זרים . יובנל מלגלג על את השבת ברגלים יחפות . ספק אם הוא מדבר על המקדש שבו הילכו הכול יחפים, או על ן ספק שהשבת משכה את תשומת איאך 6 עיירות ישראל שבבתי הכנסת שלהן נכנסו יחפים, ( מלגלג מעט על שומרי השבת הסובלים Meleager מלגר ) 7 לבו, ונחשבה לסמל של היהודים . פומפיוס טרוגוס מספר על ימי צום בשבת, 8 וחימום בשבת . שז לאיסור הדלקת אמהקור, רמ לא 9 שבת . כזכר לנדודים במדבר, מעין "זכר ליציאת מצרים" ; גם פטרוניוס מספר על הצום ב ברור אם הסופרים הללו טעו ובלבלו בין חגי היהודים השונים, או שמא הכירו את נוהגי ואכן אין ספק 11 ות משותפות בשבת,דועל סעלוטרך מדברכנגד זה פ 10 החסידים לצום בשבת . שזה היה רכיב חשוב בחג, ובהמשך נדון בכך מעט . התכנסות בבית הכנסת ביוםהנכרים ידעו ששבת הוא יום מנוחה . דמסקיוס מספר על 13 וסנקה מתלונן על הנזק הכלכלי שהשבת גורמת . 12 לשבת,ההמנוחה, ומן הסתם הכוונ המוזרה על נהר השבת שאינו זורם בשבת . אגדההאכה מתבטאות באגדההלכות על איסור מל יוס דיו קס 14 כפליניוס, והיא נזכרת גם אצל יוספוס . רֵאליגֵאוגרף שקול ו - זו מספר היסטוריון ביטוי אחר לידיעות על איסור 15 ר אף הוא על כך שבשבת היהודים אינם עובדים . מספ מזכיר אגב כך איסורסופר אחד 16 בשבת . המלאכה הם הסיפורים שהיהודים אינם נלחמים פ"ד מ"ח ; שקלים פ"ג מ"ב . ( ; ראו דיוננו במגילה 100 - 99 ) שטרן, סופרים ב, עמ' 061יובנל, סטירה ו, 6 ( . 102 ) שטרן, סופרים ב, עמ' 69יובנל, סטירה יד, 7 יה לפני מניינם לבין ראשית המאה הראשונה למניינם . ראו שטרן, סופרים, עמ'השניוף המאהמלגר חי בין ס 8 . 140 ; פטרוניוס,933 - 433עמ' ; שטרן, סופרים א,41 . ,2 63פומפיוס טרוגוס, מתוך יוסטינוס, תולדות פיליפוס, חלק 9 ( ; גם 325רים, עמ'סופד ) שטרן, ( ; מרטיאליס, פתגמים ) אפיגרמתה ( , ד,444 ) שטרן, שם, עמ' 73קטעים, מס' ( ; גם 110 ( ; סויטוניוס, חיי אוגוסטוס, עו, ב ) שטרן, עמ' 411יוספוס חוזר על כך בצטטו את סטרבון ) קד', יד ר בזיקה לשבת, אך כנראה שם מדובר בשני דיונים נפרדים . , הצום מוזכ 282ביוספוס, נגד אפיון, ב על כך ראו במבוא למסכת תענית . 10 ( . 558 - 355ב ) שטרן, סופרים א, עמ'ת ו,רך, שאלופלוט 11 ( . 876דמסקיוס, חיי איזידורוס ) שטרן, סופרים ב, עמ' 12 רות היהודיים מספרים על טענות ( . גם המקו 431 ) שטרן, שם עמ' 11 . 6מצוטט אצל אגוסטינוס, עיר האלהים, 13 י ישראל היו מודעים לטענותחכמח, ועוד . אלו של הגויים . ראו, למשל, אסתר רבה, ז יד ; תרגום שני לאסתר, ב של שנאת ישראל לפחות ברמה העממית, ראו הר, תגובות . . האגדה מוכרת גם 69 ( ; יוספוס, מלח', ז 499 ) שטרן, סופרים א, עמ' 24 . 13פליניוס, היסטוריה נטורליס 14 ע"ב ; תנחומא,קיטלישית ( , ; פסיקתא רבתי, עשרת הדברות ) הש 39בספרות היהודית ) בראשית רבה, פי"א ה, עמ' ( מספר על מעיין שאינו זורם בשבת ) מעיין השילוח ( . 8כי תשא לג ; בבלי, סנהדרין סה ע"ב ( . הנוסע מבורדו ) סעיף הסמבטיון משובץ בתוך ויכוח עם גוי . מאוחר יותר שימשה האגדהמעניין שבכל המסורות היהודיות סיפור נהר ם מאחורי נהר סמבטיון . מלכתימו את מכתשתית לסיפורי עשרת השבטים אשר הק ( . 351 - 349 ) שטרן, סופרים ב, עמ' 3 . 51דיו קסיוס, היסטוריה, לז, 15 . 343 - 133לריכוז המידע ראו הר, מלחמה בשבת ; בר כוכבא, החשמונאים, עמ' 16

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר