פתח דבר

עמוד:14

14 לעבור בהצלחה את הסלקציות ולזכות בכל פעם ב'כרטיס' לתקופת חיים נוספת במחנה . "אַ-מֵיידְל דאַרף קֶאנֵען" ( נערה צריכה לדעת ) , נהגה לומר אמי ; כדי לשרוד, נהגה לשנן באוזני, צריכה נערה לדעת לנווט את דרכה עם בני המין השני, להיות סוכנת הישרדות פעילה . לא ידעתי איך היא הצליחה לשרוד, כי לא שאלתי והיא לא סיפרה . אבל במהלך הדרך, עם ההתעמקות ביומני נשים ששרדו את השואה ובראיונות עם ניצולות, צפו ועלו בזכרוני, כעולים מאוב, מילים שהיו שגורות בפיה, כמו למשל : "קוכאני", כינוי למאהב, או "געשעפט" — "עסק", כינוי מושאל לואגינה . למה התכוונה אמי ? היה או לא היה ? וכך קרה שלמרות שידעתי מיד כי לא אני מצאתי את הנושא, אלא הנושא הוא ש'מצא אותי', חלף זמן עד אשר יכולתי להיפתח ולשתף את רותי בסודי . רק אז, יכולנו לצעוד ביחד במסע שנועד לשמוע את האלם, לתת קול ל'שיח הקרבן' של ניצולות שואה . 10 איך קרה ששרדת הוא מסע משותף שערכנו עם עשרים ושלוש נשים ושלושה גברים אשר שרדו את השואה, שפתחו בפנינו את לבם וביתם וניאותו לחלוק עמנו את משא הישרדותם . ניסינו להבין כיצד ‘מייצרת' המלחמה לא רק הרוגים ופצועים, אלא גם מיתוסים, שקרים, סודות ואגדות על מיניותה של האישה ששרדה ; וכיצד מתפרשות פגיעותה המינית ופעלנותה המינית על ידי החברה כטעונת קלון . 11 בנוסף לעדויות שרשמנו מפי משתתפי המחקר בראיונות עומק שערכנו, 12 נעזרנו במגוון מקורות על סוגיה זו, חלקם ניתנים להכללה כ'נרטיב רשמי' ואחרים — כ'נרטיב קולקטיבי' : 13 מיומנים שראו אור בדפוס, מחקרים ועד לעיתונות פופולארית ויצירות אמנות, כגון ספרות יפה או קולנוע . 10 1993 , Alcoff & Grey . המונח ‘שיח הקרבן' ( survivor discourse ) מוצג במאמר זה בהשוואה למונח ‘שיח המומחים' ( expert discourse ) אותו טבע מישל פוקו . שני המונחים מושאלים ממאמר זה וילוו אותנו במהלך הספר . 11 אלמוג ויפת, בדפוס . 12 מרבית הראיונות נערכו על ידי אסתי, במסגרת עבודת דוקטורט בהנחייתה של רותי . 13 קסט, 2007 ; 2011 , Kenny , 1999 ; Rothberg , 2009 ; Zerubavel .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר