הקדמה

עמוד:14

] 14 [ מ ו ו ת 4 2 פ ע מ י ם ב ש נ י י ה והאי-ודאות מחליפות את הניגודים המסורתיים . מעל לכול, חשוב להדגיש כי התמורות בתאוריה ובביקורת נובעות מנקודת המבט המותקת ומן הפעולה הדחויה . מאז ומעולם מצא הקולנוע דרכים להרהר בפרדוקס המרכזי שלו : 2 מי שמתבונןהנוכחות בצוותא של תנועה וקיפאון, המשכיות וחוסר המשכיות . לאחור בהיסטוריה של הקולנוע מתוך הזמן החולף ודרך ההשתברויות שיוצרת הטכנולוגיה החדשה מגלה מדיום שבו אי-ודאויות ממין זה מופיעות שוב ושוב . באסתטיקה של ההתעכבות נחשף לעין טבעו ההפכפך של הקולנוע — יכולתו ליצור אי-ודאות שהיא בה בעת ודאות משום שהקסם שלו פועל בלי להזדקק לתעתוע או לאחיזת עיניים . הקולנוע הופך, במילותיו של דזיגה ורטוב ( Vertov ) , את האי-ודאות לוודאית יותר . אני מבקשת לחתום את ההקדמה במחשבות על קטע מפורסם מתוך סרטו של ורטוב האיש עם מצלמת הקולנוע , שליווה אותי כל כתיבת הספר והסב לי עונג חזותי . בפתח הסיקוונס מצלם הצלם כרכרה רתומה לסוס לבן, השועט ברחוב במוסקבה ומוביל נוסעים מתחנת הרכבת אל ביתם . ברגע שהסוס ממלא את הפריים הסרט קופא ונהפך ל"תצלום" . הרגע הדרמטי הזה נבנה, כך מבין הצופה בדיעבד, סביב תנועה . את הסיקוונס מטרים שוט של רכבת מגובה המסילה, שמרכז את האנרגייה של המכונה ומוביל אל התנועה המהירה של הכרכרה, ובייחוד של הסוס . הצטברות התנועה מקדמת את תנועת הסרט ואת תנועת הזמן עצמו, ולכן כשהדימוי קופא צץ ומופיע ממד זמן נוסף . התנועה נוטה להנכיח "עכשיו" מתמשך, ואילו היעדר התנועה מייצר תחושה של "אז" . במקרה שלפנינו ורטוב מצליח לעבור בין הרבדים האלה בדימוי אחד ויחיד . הסיקוונס גם מוביל לעיון בשאלת היחס בין הדימוי המוקפא ובין סרט הצילום וההבדלים ביניהם . למרות העובדה ש האיש עם מצלמת הקולנוע הוא סרט תיעודי שמתעד את רחובות מוסקבה ב- 1929 , ולמרות העובדה שכל דימוי מוסרט נהנה מאותו מעמד אינדקסיקלי כמו זה של הדימוי המוקפא, הקולנוע והצילום מעוררים תחושה שונה של טמפורליות . לא מדובר רק בתנועה וקיפאון אלא גם בדימוי היחיד לעומת סרט הצילום, הרגע לעומת הרצף . התצלום מתעד מציאות שמתייחסת אך ורק לרגע הרישום ; כלומר הוא מייצג רגע שחולץ מן הרצף של הזמן ההיסטורי . תהא התמונה הנעה היסטורית ככל שתהא, היא כבולה לסדר של רציפות ושל דפוס שנפרש, פשוטו כמשמעו, ונהפך למבנה אסתטי אשר ( כמעט תמיד ) יש לו דינמיקה טמפורלית שהעריכה כופה עליו .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר