הקדמה

עמוד:10

] 10 [ מ ו ו ת 4 2 פ ע מ י ם ב ש נ י י ה חוקרי קולנוע וחובבי קולנוע כאחד . אבל מאחורי המפגש הראשוני הזה בין הווה ובין עבר מתרחש מפגש רטורי יותר . החזרה אל העבר של הקולנוע היא מחווה כלפי היסטוריה קטועה, כלפי היבטים של מחשבה, פוליטיקה ואסתטיקה מודרניסטיות שנגדעו באבם, בלי שהתועלת והרלוונטיות שלהם הופנמו או מוצו . ההיסטוריות הללו משתרגות בהיסטוריה של הקולנוע . חזרה אל העבר באמצעות הקולנוע מתאפשרת, למרבה האירוניה, בזכות סוג הצפייה שהתפתח בעקבות השימוש בטכנולוגיות חדשות, בעקבות האפשרות לחזור אל קטע מסוים בסרט ואז לחזור עליו . החזרה-אל ( return ) והחזרה-על ( repetition ) בהכרח קוטעות את שטף הסרט, מעכבות את התקדמותו ובתוך כך חושפות את יחסו המורכב של הקולנוע אל הזמן . למותר לציין שאין כאן בעצם שום דבר חדש . לראות את הקולנוע באמצעות העיכוב פירושו לגלות קולנוע שתמיד היה שם — אם בגלוי, כמו בניסיונות של האוונגרד, ואם בהיחבא, במגוון הגדול של סרטים עלילתיים . מן הבחינה הזאת הספר עוסק בנקודת מבט שהשתנתה, בהשתנות תפיסת הקולנוע שלי בין "אז" ובין "עכשיו" ובחשיבות החדשה שקיבל הייצוג של הזמן על רקע ההווה . דוגמאות לקיפאון למשל אני שואבת גם מן הקולנוע הישן ולא רק ממנגנוני העיכוב החדשים . הקולנוע המעוכב פועל בשתי רמות : ראשית, הוא מתבטא בעצם מעשה ההאטה של שטף הסרט . שנית, הוא מתבטא בהתמשכות הזמן, שבה פרט מסוים נותר רדום כביכול ומחכה שיבחינו בו . יש כאן הקבלה רופפת למונח של פרויד ( Freud ) "פעולה דחויה" ( deferred action, Nachträglichkeit ) , שמתייחס לאופן שבו הלא-מודע משמר חוויה מסוימת, שההשפעה הטראומטית שלה עתידה להתממש רק באירוע מאוחר יותר שיתקשר אליה . פרויד גיבש את מחשבותיו על הפעולה הדחויה מתוך הניתוח של בעיית המיניות בהתפתחות האנושית . ילד קטן עשוי לא להבין את המשמעות של אירוע מיני שחווה או היה עד לו . אך בשלב מאוחר יותר, לאחר תחילת ההתבגרות המינית, חוויה דומה עשויה להפעיל מחדש את משמעותו של הזיכרון הזה, שנשכח ואוחסן בלא-מודע . לקולנוע ( כמו לצילום ) יש קשר מיוחד לזמן, שכן הוא משמר את הרגע שבו הדימוי נרשם וחורת מציאות חסרת תקדים בייצוגי העבר . אפשר להשוות את "פונקציית האחסון" הזאת לזיכרון של אירוע שנחקק בלא-מודע אבל אינו זמין לתודעה . שניהם ניחנים במאפייני הסימן האינדקסיקלי, חותַם הטראומה או חותם האור, ואת שניהם יש לפענח במבט לאחור על פני הזמן המעוכב .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר