מבוא: מעֵבר לשובר הקופות

עמוד:13

] 13 [ מ עֵב ר ל ש ו ב ר ה ק ו פ ו ת את התפעלותם, יצרו נוסח אמריקני של סרטים אמנותיים, למשל רסיסי חיים ( 1970 , Five Easy Pieces ) ו רחובות זועמים ( 1973 , Mean Streets ) . הבמאים הצעירים זכו להצלחה הרבה ביותר והיו מוכנים לעבוד בז'אנרים מבוססים שפנו לקהל רחב . הם היו אחראים לפרץ של להיטים שוברי שיאים : הקשר הצרפתי ( 1971 , The French Connection ) , הסנדק ( 1973 , The Godfather ) , מגרש השדים ( 1973 , The Exorcist ) , אמריקן גרפיטי ( , American Graffiti 1973 ) , מלתעות ( 1975 , Jaws ) , שיגעון המוזיקה ( , Saturday Night Fever 1977 ) , מלחמת הכוכבים ( 1977 , Star Wars ) ו מפגשים מהסוג השלישי ( 1977 , Close Encounters of the Third Kind ) . היו גם שיאני הכנסות חדשניים פחות, למשל כנר על הגג ( 1971 , Fiddler on the Roof ) ו העוקץ ( 1973 , The Sting ) . בסך הכול בשנות השבעים עלה מאוד רף הרווחים האפשריים של סרט הקולנוע, ובעשור הזה היו הכנסות רבות יותר מבכל עשור אחר בערכים דולריים של ימינו . בארצות הברית לבדה גרף מלתעות רווח של כ- 260 מיליון דולר — 940 מיליון דולר בערכים של היום . מלחמת הכוכבים גרף רווח של 307 מיליון דולר בהקרנות הפותחות בארצות הברית לבדה ( סכום מדהים של 990 מיליון דולר בערכי 2005 ) , ועם הקרנתו מחדש 4 בבתי הקולנוע היה לסרט שגרף את הרווחים הרבים ביותר בעידן המודרני . סרטים לא הביאו מעולם להכנסות רבות כל כך במהירות כזאת . מקבלי ההחלטות באולפנים הבינו שהשוק הפתוח לפני סרט גדול הרבה יותר מכפי שהעלו בדעתם ובחרו באסטרטגיה עסקית שתנצל את סרטי הענק ( megapictures ) או את שוברי הקופות . היה מדובר ב"סרטים שחובה לראות", שונים מאוד מן הסרטים המפתים שהוצגו בהקרנות מיוחדות בתפוצה מוגבלת . שוברי הקופות — שתוקצבו ברמה הגבוהה ביותר, הושקו בקיץ או בעונת חג המולד, נתמכו בספר רב-מכר או באופנה לוהטת של התרבות הפופולרית ( למשל דיסקו ) , פורסמו בלי סוף בטלוויזיה ואז הוקרנו לראשונה במאות ( ובסופו של דבר באלפי ) בתי קולנוע באותו סוף שבוע — תוכננו כך שכרטיסיהם יימכרו במהירות . עד תחילת שנות השמונים נוסף לתערובת גם גורם התִּסחוּר ( מרצ'נדייזינג ) , וכך התקשרויות עם רשתות מזון מהיר, עם יצרני רכב ועם חברות צעצועים ובגדים הוסיפו ותרמו למכירת הסרט . ככל שתסריט היה נוח יותר לשיווק להמונים, כן גברו הסיכויים שיירכש, ותסריטאים הומרצו לשלב אפקטים מיוחדים . שלא כמו הפקות מעידן האולפנים סרטי הענק יכלו להמשיך בחייהם במלוא הקיטור באלבום הפסקול,

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר