מבוא

עמוד:9

מבוא - אותמקוו 9 רות התורה שבעל פהמסכת מקוואות בתוך ספ היו שואלין לו בטהרות . מקוואות כתחום לימוד מופיע פעם אחת בסיפור אגדי באבות דרבי נתן : " אמר להם טהור" ( נו"א . מה הוא זה . אמר להם טמא . אמרו לו רבי מה הוא זה . בטומאות במקוואות שאלה אחת . ות"אבל אין זה שם מסכת אלא תחום לימוד, כמו "טהרות" ו"טומא . ) 80 פכ"ה, עמ' בפ"י מ"א נעסוק בה במקומה ונגיע למסקנה שגם . הנזכרת שם במפורש היא כמעט ציטוט ממשנתנו ההלכות שבסיפור . אבות דרבי נתן וגם בעל כלה רבתי אינם מראים כל סימן להכרת המשנה שלנו שבעבראפשר . באדר"ן מופיעות בשתי משניות נפרדות, אחת במקוואות ואחת בכלים ( פכ"ג מ"א ) הופיעו שתי המשניות הללו כיחידה אחת במקור כלשהו ( משנת כלים הקדומה או משנת מקוואות ייתכן שגם התוספתא נכללה . בעל כלה רבתי הכיר את התוספתא, אך שוב לא את משנתנו . הקדומה ? ) . באותו טקסט קדום שאנו מכנים אותו, אולי בהגזמה, "מסכת מקוואות הקדומה" הרות התלמודים אינם מפרשים את המסכת, וגם כאשר הם מביאים הלכות ממנה כרגיל במסכתות ט פ"ו מ"ז ; פ"ז - ראיות לכך נביא בפירושנו למשניות ב . אין הם מכירים את המסכת אלא ברייתות דומות מ"ד, שם מ"ה ; פ"ח מ"א ; פ"ח מ"ב - מ"א ( בבלי, חולין כה ע"ב ) ; פ"ז מ"ב ( הירושלמי מתעלם ) , פ"ז מ"ג לעומת זאת הבבלי, חגיגה כא ע"א, מצטט כנראה את . "ט מ"א, מ"ב ; פ"י מ"ה ; פ"י מ"ו ( פעמיים ) , פ . משנתנו בפ"ו מ"ז מונחים יחידאיים במסכת ובתוספתא המקבילה הרבה מונחים יחידאיים : "מסנק" ( פ"ב מ"ו ) , "מי שפכות" ( תוס', פ"א "ו מ"א ) , "שם פסול" ( פ"ג מ"א ) , ) , "מי תמציות" ( פ"א מ"ו ) , "עוקת מערה" ( פ"ד מ"ד ; פ 256ה"ו, עמ' , "צריכין שיבואו בהם המים" ודומיו, והוא מונח ייחודי ) 654 ( תוס', פ"ב ה"ב, עמ'"פסול מוכיח" . למשנתנו ( פ"י מ"ג ) לעתים מופיעים במשנתנו מונחים שבמשניות אחרות יש להם משמעות אחרת, כגון קשר תפילין ( פ"י המונח "חיבור" במקוואות דומה . ) , חיבור מקוואות ( פ"י מ"ה ) ולפי פירושנו שם בעקבות הר"ש – מ"ג ל"חיבור" במשנת כלים, אבל במשנת מקוואות המשפט הקודם הוא "עד מקום המדה", ותנאי זה איננו כל זאת אף על פי שהיא חולקת אִתה אותם . במשנת כלים, ומשנתנו חלוקה על משנת כלים בנושא זה . קוואות חולק על תורת החיבור של משנת כלים, וכן המשנה בפ"י מ"ורבי יהודה במ . מונחים הלכתיים אולי כולם . במשנת מקוואות יש דמיון ( במילים ובהלכה ) לביצה ולמועד קטן, אבל הנושאים אחרים . מ"ג - כן הבחנו בתופעה בפ"ז מ"ב . חלק ממשנת מקוואות הקדומה משנתנו חסרים כמה מהמונחים כך, למשל, בפ"ב מ"ג ב . משנתנו לעתים סותרת מסכתות אחרות ניתן . שנעשה בהם שימוש במשנת טהרות, כגון "טומאה למפרע", וכן "כל הטומאות כשעת מציאתן" לחוש שמסכת מקוואות משקפת מערכת שונה של דיני טהרה, מערכת פשוטה יותר מאשר זו תדירה בספרותאין כאן מחלוקת רגילה, תופעה – פ"ז מ"ב . המתוארת במסכתות כלים, טהרות ופרה כמו כן אין משנת מקוואות מכירה את רשימת . תורה שבעל פה, אלא ממש שפה הלכתית אחרת במקוואות פ"ז מ"ג יש הגדרה אחרת לגבי מים מהמקובל . שבעת המשקים או אינה מתייחסת אליה ח במיוחד במשנה ג באותו פרק המונ . במסכתות אחרות, ובפ"ח מ"א נגלה הלכות שונות ממסכת שבת

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר