מבוא

עמוד:10

מבוא - ה פר 10 ? כיצד השפיעו הלכות הטהרה בניסוחן המאוחר על התיאור הקדום . 2 אנו מניחים שאכן בתיאור ההלכתי שבידינו מעורבים יסודות קדומים והלכות המבוססות על תפיסות אך יש להניח את , במקרה זה קשה להצביע על מרכיבים מדויקים שהם כאלה . הלכתיות מאוחרות . קיומם ? כיצד עוצב הזיכרון ההיסטורי של המקדש . 3 מעט לחוקרי היסטוריה ועוד , לשם הבנת השאלה עלינו להקדים הקדמה הידועה היטב לחוקרי חברה כל זיכרון של כל אדם . העברהזיכרון ההיסטורי האישי איננו תמונת ראי של . פחות ללומדי תלמוד ברבות הימים . אך תמיד הוא משוחד ומטעה , מורכב לעתים מזיכרון מדויק ולעתים מזיכרון חלקי אלא בבנייה מחודשת של העבר בהתאם להווה או , לא מדובר רק בשכחה . הזיכרון מתערער משחיר אותה , ךאו להפ , אדם משפר את הופעתו בעבר , מעשים מביכים נשכחים לעתים . להשפעותיו להציב ; להעצים חלקים אחרים , או להפך , הוא נוטה להדחיק זיכרונות ; יותר מכפי שהייתה במציאות וכל פעולת , אי אפשר לזכור את הכול . את עצמו במרכז האירועים או לטשטש את חלקו האישי המביך ולעתים אף איננה , תהברירה בדרך כלל איננה מודע ) . סלקציה ( זיכרון היא פעולה של ברירה וטיפוח . מוסברת אך יש לו חיות , מושפע מזיכרונותיהם של יחידים ", הזיכרון הקולקטיבי " הוא , הזיכרון של הציבור אך יש בו נימות , הזיכרון הקולקטיבי גם הוא בדרך כלל איננו מכוון בצורה מודעת . משל עצמו , למשל , כך . בהתאם לנטיות לבוומתאר את העבר , הציבור זוכר את מה שהוא רוצה לזכור . מכוונות או , בדרך כלל אין מדובר בשקר . ציבור עשוי לזכור ניצחונות צבאיים ולהמעיט בערכם של כישלונות תגרה מקומית עשויה להיות מתוארת כניצחון צבאי מפואר , למשל . אלא בעיצובן , בהשכחת העובדות ומי , ותה מערכה יצטרפו אליהשלא השתתפו בא " גיבורים . " במערכה מכרעת רבת משתתפים והדר . שנתפסו כבוגדים או כחלשים יורחקו מהניצחון היחיד מתאר את עצמו כגיבור . כתבים אוטוביוגרפיים הם כלי מרכזי בעיבוד הזיכרון ההיסטורי ופרטים אלו מתקבלים בדיעבד כעדות היסטורית בלתי , לעתים הוא מעצים ומפריז , וכמנצח שהרי , מודרניסטי מטיל ספק אם יש כלל טעם בלימוד ההיסטוריה - סטלפיכך המחקר הפו . מעורערת איננו . וממילא אין כאן עובדות אלא נטיות לב בלבד , ההיסטוריה היא חלק מעיצוב אותו זיכרון הבעיות של עיצוב . ויש מקום ללמוד אותה , האמת התרחשה . יכולים להצטרף לדרך מחשבה זו כשם שהבלש מפתח כלי , אך לשם כך המדע מפתח כלי בדיקה , הזיכרון עשויות להפריע לחקר האמת לא כאן המקום לבירור כלי , וכמובן ; עבודה כדי להתגבר על רצונו של העבריין לטשטש את מעשיו , מעצים ומדחיק , הוא מטשטש , כאמור הזיכרון הקולקטיבי איננו משקר , זאת ועוד . עבודה ובדיקה אלו הציבור היהודי מפרש וזוכר את מלחמת , למשל . ה כהווייתהאך גם משמר קווים כלליים של החווי גם הציבור הערבי זוכר אותה כמלחמת גבורה של " ; מעטים מול רבים " השחרור כמלחמת גבורה של . אבל שני הצדדים מודים בתוצאות המלחמה , ערבים מועטים ובלתי מאורגנים נגד רבים ומאורגנים והפערים בזיכרון הקולקטיבי המנוגד הם בפרשנות , אמִתייםכל צד זוכר אירועים , יתר על כן . ומתי הוא חריג , מתי אירוע פלוני הוא מייצג : ובהכללה

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר