מבוא

עמוד:6

מבוא - ה פר 6 : הערבעדיטמאהנדהבמיוהנגעבגדיויכבסהנדהמיומזהעולםלחקתלהםוהיתה : הערבעדתטמאהנגעתוהנפשיטמאהטמאבויגעאשרוכל מקורות כיתתיים מגילת המקדש ואף על טהרת פרת ה חטאת השוחט אותה והסורף אותה והאוסף את אפרה והמזה את מי החטאת לכל אלו להעריבות שמש להיות טהורים בשל שלא יהיה הטהר מזה על הטמא כי לבני . . . אהרון האוא להיות מ [ . . . מקצת מעשה תורה צהואנחנו חושבים שבמקדש משכן אוהל מועד הוא, וירושלים מחנה היא, וחוצה למחנה הוא חו 1 לירושלים, והוא מחנה עריהם . חוץ ממחנה [ מוציאים את ] . החטאת . ומוציאים את דשא המזבח, ושורפים שם את החטאת . כי ירושלים היא המקום אשר בחר בו מכל שבטי ישראל . . . תכנים מרכזיים במסכת פרה האדומה, מסכת פרה מתמקדת בשני נושאים עיקריים . חלקה הראשון עוסק במעמד של שרפת הפרה ד ) , וחלקה השני עוסק בטיפול במי החטאת, - מההכנות לשרפה ועד הכנת האפר ושמירתו ( פרקים א משעה שהאפר מוכן ועד הזיית מי הנידה . פת פרה אדומהשר מעמד השרפה של הפרה האדומה היווה אירוע חריג, ולפי מסורת חז"ל בשלהי ימי בית שני, מלאחר שנה התרחשו רק שלושה אירועים 170 - שלוש פרות ; כלומר, במשך כימי יוחנן הורקנוס, נשרפו רק מעין אלו . הכנת אפר הפרה נחשבה לאירוע רב חשיבות, שהרי אפר הפרה הוא התשתית ההכרחית לקיומן של מצוות טהרה שהיו כה מרכזיות בימי הבית השני ולאחריו, אף שאפר הפרה עצמו היווה ה נשרפו עצים רבים ( פ"ג מ"ח ) ושרפתם סיפקה אפר בכמויותרכיב שולי בכמות האפר, שכן עם הפר גדולות . שרפת הפרה מתוארת בפסוקי התנ"ך בבמדבר פרק יט בקצרה, אך ניכר שזה מעמד ציבורי מקודש . התורה מצווה לשחוט את הפרה, להזות מדמה נוכח אוהל מועד, לשרוף את הפרה, להשליך לשרפה ולהניחו מחוץ למחנה . כל העוסקים במלאכה טמאים טומאת עץ ארז ואזוב, לאסוף את אפר הפרה ערב לאחר מעשה המצווה . חז"ל הרחיבו את המעמד המקודש עד למאוד . כמו במצוות אחרות התרחבה המצווה והלכה . זמן רב לפני שחיטת הפרה החלו ההכנות, והן נתפסו כחלק מהמצווה ומהטקס הארוך . קו זה אופייני למצוות המים החל בשאיבת המים ובתהלוכה חגיגית מהשילוח למקדש, ומצוות ערבה החלההמקדש : ניסוך 1 הצעתנו להשלמה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר