מבוא

עמוד:10

מבוא - זבים 10 אף על,נראה שהחמירו בנידה יותר מבזב,למשל,אבל בפ"ב מ"בהבסיסיים שבין שתי התופעות הללו . ה התבנית הסגנונית "בשבעה דרכים בודקים . . . " זהה . שבמקרה זפי , ולכן נראה שכמו כלאכמו במסכתות אחרות בסדר טהרות המסכת שלנו מכילה חומרים מדור אוש - לעריכה הרבהאבל חלק מההלכות קדומות . המשנה בפ"א מ"א היא דוגמ,הש"ס נערכה בדור רבי ם להחדיר את עמדותיהם ושיקוליהם לתוךשלבית . בפירושנו נראה שתנאים מאוחרים אינם מהססי אלא בעדכונו של הניסוח הקדום"ארכאולוגי"ורואים את תפקידם לא בשימור , החומר התנאי הקדום ושיפורו כך שיכיל את המסקנות המחודשות הכוללות דעות שהתקבלו ושיקולים פרי מחשבתם של יתר המסכתות ומנה פרטים שעליהםבפ"ב מ"ג נראה שעורך המסכת שלנו הכיר את . תנאים מאוחרים מכאן שהעורך היה,חל הדין "מעת לעת", אך לא מנה נושאים הנידונים במפורש במשניות אחרות וכן בשבועות,מודע לתכנית הכוללת של עריכת הש"ס . במדיניות דומה נהג העורך בטהרות פ"ד מ"ז פ"א מ"א . . בתורה נאמר דין זב ולא נאמר כמה פעמיםא קביעת שיעור הזיבהואחד מחידושי התורה שבעל פה ה "אין : ים הסבר שלנו ) יחז"ל הם שקבעו לכך גדרים . במשנת מגילה נאמר בפשטות ( בסוגר ; הוא מדמם ( פ"אאלא קרבן"לרואה שלש ( של זיבה ביום אחד או בשני ימים רצופים ) בין זב הרואה שתי ראיות ים הוא טמא טומאה קלה בלבד ( להלןיתין ובינתצריך להמשל זיבהתאחראייהכלומר הרואהמ"ז ) , י תוריםנקרבן ש,לאחר סיום ראיותיו,הרואה שלוש ראיות חייב אף להביא ביום השמיניו,פ"א מ"א ) להלן " ( ביאת מים חיים " הרואה שתי ראיות בלבד טמא שבעת ימים ובסופם טובל ב . או שני בני יונה כל דיני . שתיים ושלוש , נאים מבדילים בין ראייה אחתאך פטור מקרבן . בתורתם של ת , במעיין ) שם ם במחלוקת בית שמאייפרטי ההלכות שנוי . לרבות הקרבן , רק בשלוש ראיותהטהרה חלים על הזב במשנה ובתוספתא יש דעות מספר על מה נחלקו התנאים . ומשנתנו כבית הלל , ) להלן שםובית הלל ( מקומות בתוך ירושלים כשהיא בבניינה בימיזכריםנ ) ה " א מ " פ ( ובאחת המשניות להלן,הקדומים . אך אי אפשר לקבוע שניסוחה כאן קדום או מאוחר , ההלכה עצמה היא אפוא קדומה . הבית הוא בעייתי . בהלכות שכבת זרע המונח ברור . הזרע יוצא בפעימה אחת שזמנה"ראיות"כל המושג של . לעומת זאת הזיבה"יורה כחץ"והמונח הוא ,בר ) קצוב וקצר ( הזמן המדויק תלוי בכוחו האישי של כל ג או יותר סדיר, בהפסקות קלות . פרטי תן פחופהעור מגורה ונוטף דם בטיפות באו ; היא מחלה דלקתית דקות . התיאור 7 - 8ושם מדובר לדעתנו בפעימה של,נדונים במשנה ה ) היהזמן המדויק ( כמה היא ראי כמים בעצם לא הכירו את התנהגותה המדויקת, ותיארושל הזיבה מלמד אפוא על תופעה נדירה שח כבת זרע . כפי שנראה במסכת נידה גם את תופעת הנידהשאותה במונחים תאורטיים של יציאת תיארו כמו התופעה המקבילה ( לדעתם ) של יציאת זרע . כך תרגמו לעצמם את התופעה שלא חוו הייתה נדירה ביותרשי לתאר תופעההעולם המוכר להם כדמאו שמא השתמשו בדימויים,בעצמם . ולמעשה בלתי מוכרת הזבה גם השני נדבק בהמחלת הזיבה פוגעת בנשים כבגברים . סביר להניח שמשפחה שאחד מבני הזוג חלה שכן המחלה עוברת רק דרך מגע ,הסיכויים להתפשטות מגפתית, בחברה מסורתית, קלושיםממנו . לה בכמה תחומים . ניכר שכשם שחכמינו ( החברה הקדומה ) לאלזבה דינים מש,גופני הדוק . עם זאת

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר