מבוא

עמוד:8

מבוא - זבים 8 בסדר טהרות אין לנו עדויות על לימוד מסודר של המסכת, ואם יש ציטוטים ממנה הרי שלעתים קרובות אינם ציטוטים מהמשנה שלנו אלא מחומר תנאי אחר . האבחנות שהצענו במסכתות הקודמות של סדר טהרות מופיעות גם במסכת זבים, אם כי מספרן קטן יחסית למסכתות אחרות . גם כאן עדות מעניינת על עיסוקם של תנאים . ים משלימה את המשנה ומוסיפה נימוק משפטיהתוספתא לעת ים מרובעות השלמות למדניותיבבלי ( בסוגרבהבנושאי המסכת מצוי ) אחרונים ( או ראשוני האמוראים 1 של עורך הסיפור בתלמוד ) : גע ביה, בעאהושעיא הוה שכיח קמיה דבר קפרא, שבקיה ואתא קמיה דרבי חייא . יומא חד פרבי" במפלת ללהיתאומרים בדבר זה ? [ טעמייהו דבללהיתמה ב,ח'ראיות בליל'מיניה : זב שראה ג פטרי, דלא מייתרי קראי, או דלמא לא'ראיות בליל ח'בלילה, משום דכתיב לבת, אבל זב שראה ג בר יהלמר , אבר קפרא : מה בבלי אומר בדבר זה ? אישתיק רבי הושעיא לא אמר כלוםיהלמר שנא ? ] א קפרא : צריכין לדברי עייא . נחזור על הראשונות : הרי הוא אומר לבת, לרבות אור שמונים ואחד . נימא תני חדא : מביא, ותניא אידך : אינו מביא ; מאי לאו תנאי היא, – 'ראיות בליל ח'כתנאי : זב שראה ג : לילה מחוסר זמן ! אמר רבדהא דתניא מביא, קסבר : לילה אין מחוסר זמן, והדתני אין מביא, קסבר 'בזב בעל ב – אלעזר, הני תנאי סברי : לילה מחוסר זמן, והא דתניא מביאבירמרהונא בר אחא א , ןלשמעמא ראיות מאי למימרא ? הא ק'ראיות . זב בעל ב'בזב בעל ג – ראיות, והדתניא אין מביא ," ( בבליאין מביאה לידי קרבן – לא, קסבר : כל ראייה שסותרת', אבל ביממא דז'דוקא ראה בליל ח כריתות ח ע"א ) . עזבו ובא ( ללמוד ) לפני רבי חייא . יום אחד פגש,הושעיה היה רגיל ( ללמוד ) לפני בר קפרארביתרגום : ר שנטהר ) חהשמיני ( לאש ראיות בלילהוזב שראה של : שאל אותו,הושעיה את בר קפרא ) רביאותו ( אבל ,לבת""של בית הלל שמפלת בלילה טמאה משום שכתובמה בית הלל אומרים בדבר זה ? [ טעמם אמר לו בר ? ] או שמא אין הבדל ( בין זבה לזב ) ,שאין ייתור כתובים,ראיות פוטריםשלושזב שראה לדברי םצריכי : הושעיא ולא אמר כלום . אמר לו בר קפרארבישתק ? מה בבלי אומר בדבר זהא : קפר . ובהמשך מוכיח בר קפרא שהייתור הוא עצם ההלכה שהמפילהנחזור על הראשונות . . ) . עייא ( חייא אור ליום שמונים ואחד נחשבת למפילה בת, ובהמשך שתי דעות ( מחלוקת ) האם זה שראה שלוש וכן נימוקים נוספים לעניין . ,נחשב לזבהשמיניראיות בלילה מלוד למד אצל ברהושעיהרבילא נעסוק כאן בבירור ההלכתי ונמקד את דברינו בהיבט החברתי . חייא שעלה מבבל . רביוהצטרף לחבורתו שלאו מאזור לוד . לאחר מכן עזב את בר קפרנ, שכאקפר 1 ם אובה מחלוקת ה,כריתות פ"א מ"וויות פ"ד מ"יההלכה עצמה סבוכה . ראשיתה במשנה עד ולד הנקבי חייב בקרבן רק מיוםוהמפילה ולד אור ליום שמונים ואחד חייבת בקרבן . ההנחה היא שה פ"א ה"ט, ( כריתות ובתוספתא שםתובמשנ,שמונים ואחד ואילך . זו מחלוקת בית שמאי ובית הלל במקום נימוקים אלו,כריתות ח ע"א,דים . אבל בבבליטיעונים הגיוניים לשני הצדמועלים ) 165'עמ את ימי טהרה לבן או לבת"ובמל : בפסוק"לבת"משובץ ויכוח דרשני המבוסס על ייתור של המילה נו כתוספת למדניתיים המרובעים חשוד בעיניכל הקטע בסוגר ) . ויקרא יב ו ( לה"תביא כבש בן שנתו לע שלד . בהמשך הסוגיה מעלה הסוגיה שאלות בדבר מהותוזב לדין המפילה ולההמקשרת את דין דין זב עשוי להיות כדין מפילה . , ובעניין זה אכן אהאם הוא נספר או ל,הלילה

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר