מבוא

עמוד:6

מבוא - זבים 6 ויקרא פרק כב ( ד ) איש איש מזרע אהרן והוא צרוע או זב בקדשים לא יאכל עד אשר יטהר והנגע בכל טמא נפש או : שכבת זרעאיש אשר תצא ממנו במדבר פרק ה : אל משה לאמר' ( א ) וידבר ה : ( ב ) צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב וכל טמא לנפש : ( ג ) מזכר עד נקבה תשלחו אל מחוץ למחנה תשלחום ולא יטמאו את מחניהם אשר אני שכן בתוכם : אל משה כן עשו בני ישראל'ר ה ( ד ) ויעשו כן בני ישראל וישלחו אותם אל מחוץ למחנה כאשר דב תוכן המסכת , . אמנם נזכרת גם זיבת האישהתמבט גברינקודתכמעט כל המסכת עוסקת בטומאת זיבה, בעיקר מ אבל עיקר ההתייחסות לאישה היא במסכת נידה . הזיבה היא מחלת מין פשוטה הנגרמת מנגיף מהאוכלוסייה . עיקר הטיפול בה הוא 1 % כיום חולים בה . ) Gonorrhoea ( גונוריאהבלועזיתהמכונה בדרך כלל היא נגרמתבעזרת אנטיביוטיקה . קשה להעריך מה היה מספר החולים בה בעולם הקדום . יש להניח שהמגע המיני היה בעיקרכתוצאה ממגע מיני . בתקופה הקדומה, ובעיקר בחברה היהודית, ין צעירים בלתי נשואים, אבל לפחות בעיקר ב,בין בני הזוג . אמנם סביר שהיו תופעות חריגות . בתנאים אלו המחלה עשויה להתחיל בדרך בלתי מאודהמסגרת התרבותית הייתה סגורה ושמרנית ברורה, אך אינה הופכת למגפה . בתנאים מתירניים הזיבה הופכת למגפה . ייתכן שתנאי תברואה ירודים עשויים לגרום להתפשטות זיבה . הפרשה לבנה, כלומר לא דימום אלא הפרשה דלקתית . ברםכהוא מתוארשכן,לזיהוי זה בסיס איתן אר כהתפרצות וואילו הזוב מת,גונוריאה היא דלקת קבועה והפרשה קבועה של חומר מוגלתי ש ראִיות, כלומר בהתפרצויות אוומטמא רק בשלבזבים פ"א מ"ה ) . זמשנה,דקות ( 7 - 8הנמשכת נידה פ"ט מ"ב ) . אם כן זהומשנה,וללת גם דם מעורב בשתן ( . כן מתברר שתופעת הזיבה כ"פעימות" דםליס וכן שטףיגונוריאה, סיפכלוגיותודימום . לפיכך עלינו להסיק שהזיבה כוללת סדרת תופעות פת פוליפים ועוד . ,אבנים בכליות או בכיס השתן, גידוליםאו הייתה תדירה למדי . הלכות אם נשפוט לפי תפוצתן של הלכות הזב והזבה בספרות, הרי שהתופעה וגם בספרות האמוראית נזכר הזב לעתים מזומנות . קשה לספור את כמות ,פזורות בכל הש"סבהז היא מקרה הטומאה הנפוץ ביותר בספרות חז"ל ( כולל הספרותבההופעות, אך דומה שטומאת הז ההלכה עסקה ; תמציאובהאמוראית ) . אבל ריבוי הלכות אינו מהווה מדד כמותי לתפוצת התופעה ובאופן טבעי תחום ,הוא בין הטומאה למיןבשל הלכות הזןבנושא בשל ייחודו ובשל חשיבותו . מקומ מינית ) החיים בקרבה רבה . על כן איננו יודעים מה הייתה - ודאי בחברת צעירים ( חדוזה רגיש, ב תפוצת המחלה בעולם הקדום .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר