פילוסופיה, ספרות ומה שביניהן

עמוד:5

הספרים "פרשנות ותרבות : סדרה חדשה"סדרת האדם הוא יש מפרש . בני אדם, יחידים וחברות, מנהלים את חייהם תוך פירוש מתמיד של מעשיהם, ערכיהם, עולמם ומכלול פעילותם . מעשה הפרשנות אינו רק נחלתם של חוקרי תרבות, אלא הוא בראש ובראשונה נחלתו של האדם הפועל מיד לתת פשר למרחבים השונים שבהם הוא פעיל . בעולם והמנסה באופן מת הפעילות הפרשנית היא אחד ממאפייניו הבולטים של הקיום האנושי . האדם הוא יש מפרש : כיצור חושב הוא אינו מסתפק בעשייה ; אדרבה עשייתו מלווה בהסבר או בהבנה של מעשיו . אמנות הפרשנות משוקעת בדרך כלל בפעילות הפרקטית ה מתבלטת, ואינה מוארת באורה של התודעה וההכרה השיטתית . עצמה, היא אינ ואולם לעיתים קרובות נעשית הפרשנות למושא עצמאי ; או אז מוסטת תשומת הלב ממרחב הפעילות המעשית אל המרחב התאורטי . מעבר זה מסמן את ראשיתה של העבודה השיטתית המושקעת בפענוח, בניתוח ובתיאור של מרחבי הפעילות שיים, שבהם מגולמת באופן מובלע פרשנות . העבודה השיטתית הזאת היאהאנו עבודתו של התאורטיקן, ההרמנויטיקן, והיא מציינת את הפיכת הפרשנות המובלעת בפרקטיקה למומנט עצמאי . אחותה הצעירה של סדרת – סדרת הספרים "פרשנות ותרבות : סדרה חדשה" במומנטים פרשניים . הספריםעוסקת – הספרים הקודמת "פרשנות ותרבות" הכלולים בה עוסקים במרחב הפרשנות על מכלול היבטיו : פרשנות של טקסטים ספרותיים, פילוסופיים, דתיים ואחרים, פרשנות של תרבויות וחברות, פרשנות של מוסדות חברתיים ושל מיתוסים, אתוסים, פרקטיקות וריטואלים . סדרת הספרים תחומי, המתגבר על פרדיגמות הלקוחות מתחומי-ןכולה מתייחדת באופייה הבי ידע תחומיים, ובניסיון להציע קריאה חדשנית ומאתגרת, המעוררת מחדש את השיח גם ביחס למה שנתפס כמובן ומוכר זה מכבר . * * * אפיון היחס שבין ספרות לפילוסופיה מעורר תהיות רבות . זאת משום שמדובר בשני תחומים הנראים רחוקים זה . למרות האמור בעת האחרונה הניסיונות בעולם ובארץ ליוצר מיצוע בין פילוסופיה לספרות הולכים וגוברים . זאת בשל ההכרה כי לה . הספר שלפנינויש קרבה בין הנושאים שבהם עוסקים שני תחומי ידע א

הוצאת אוניברסיטת בר אילן

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר