פתח דבר

עמוד:14

להציע קריאה משפטית בתנ"ך עצמו, הטקסט המכונן של העם היהודי, שאף 5 לא בכדי נפתחת הכרזתשימש מקור חשוב לצמיחת הזהות הישראלית החדשה . העצמאות בדברים אלה : "בארץ ‑ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל ‑ אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי" . יש אפוא טעם מיוחד לחזור לעיון משפטי בטקסט שממנו נולד הכול, התנ"ך . עוד מילדותי אני זוכרת כי מצאתי עניין רב בסיפורי התנ"ך . עבורי, זה היה גם המפגש הראשון עם דילמות של חוק ומשפט . החזרה אל הדברים כעת בעקבות שנים של עיסוק במשפטים היא כמובן חוויה שונה, אך מעשירה לא פחות . הספר מורכב משישה שערים, שבכל אחד מהם קובצו רשימות ומחשבות העוסקות בנושא המרכזי שלו הוא מוקדש מכיוונים שונים . סדרי שלטון : בימי התנ"ך השלטון לא היה דמוקרטי, אך הסיפורים המופיעים בו מעוררים דילמות הנוגעות ליחס בין רוב ומיעוט, לרגולציה שלטונית, לצדק בתחום המיסוי, לשינוי החלטות שלטוניות ולנושאים נוספים שעניינם ניהול המדינה ומשטרה . שפיטה ושופטים : בין סדרי השפיטה המתוארים בתנ"ך לאלה הנהוגים היום יש הבדלים רבים . עם זאת, שאלות היסוד של התחום, שעניינן הגינות ההליך, התכונות הרצויות לשופט והראיות הדרושות לביסוס הכרעה שיפוטית, נותרו כשהיו . זכויות אדם וצדק חברתי : הבסיס הרעיוני להגנה על זכויות האדם בטקסט המקראי שונה מזה המקובל היום, וברי כי אף היקף פרישׂתן שונה . אולם תפיסות שעניינן הגנה על כבוד האדם, סיוע לחלשים בחברה וזכויות עובדים יכולות לשמש מקור השראה רלוונטי, ולעתים אף חלופה מאתגרת . דיני עונשין : הדיון התנ"כי בעבירות ובענישה בגינן מספק מקור לא אכזב לחשיבה על המשפט הפלילי . בהקשר זה הדוגמאות רבות במיוחד, מאחר שמדובר בתחום משפטי "בסיסי" ששום חברה מאורגנת אינה יכולה בלעדיו . בין השאר, נדונות בתנ"ך ההבחנה בין אחריות אישית לאחריות קולקטיבית, ההגנות מפני אחריות פלילית, עבירות המבטאות הגנה על אינטרסים חברתיים ואנושיים שונים ( עבירות המתה, עבירות מין ועוד ) , שאלות של ענישה ואף התמודדות עם טענות של חפות . משפט אזרחי : בדומה לכך, גם ההסדרה המשפטית של חוזים, זכויות קניין ומעשי נזיקין היתה חשובה כבר בתקופות קדומות . כך למשל, שאלות הקשורות 14  לקרוא משפטים בתנ"ך

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר