פתח דבר

עמוד:14

14 | לפתוח דלת - אחריות חברתית בהכשרת מורים מסורת הזיכרון כבבואה למדיניות ההנצחה בבתי הספר היא כותרת מאמרן של דרורה פריצקר ואיריס בציר . במאמר נבחנת ונדונה חוויית ההנצחה הבית ספרית כפי שהיא משתקפת בעיני הורים שכולים אל מול זו המשתקפת בעיני בעלי תפקידים ניהוליים האמונים על מדיניות ההנצחה בבתי הספר . המחקר מעלה לסדר היום החינוכי את ההנצחה, נושא טעון ורגיש, המעצב תודעה של זיכרון קולקטיבי בבתי הספר ומבטא צורך ליוזמה ולאחריות חברתית, תרבותית וערכית של חברה למודת מלחמות המבקשת להנציח את חלליה . רשות היחיד ורשות הרבים ומה שביניהם - היחיד והיחד בראי אגדת חז"ל הוא מאמרו של רפי ועקנין, הסוגר את השער . המאמר עוסק ביחסי הגומלין בין הפרט לבין החברה ומתאר תפיסות של אחריות חברתית כפי שהיא משתקפת בספרות חז"ל . תפיסות אלו מאפשרות לנו ללמוד על גבולות האחריות החברתית ועל הרלוונטיות שלהם להווה . באמצעות סיפור מאוצר האגדה התלמודית, המציג את תפיסתם המשפטית, החברתית והפסיכולוגית של חז"ל, מתואר המתח שבין אחריות אישית לאחריות ציבורית במסורת היהודית . תיאור זיקת הגומלין שבין רשות היחיד ( המרחב הפרטי ) לבין רשות הרבים ( המרחב הציבורי ) מאפשר לנו להעמיק את התובנה שההיבט הסוציאלי של אחריות חברתית הוא מהות שורשית בתרבות היהודית . באפילוג הספר בודקים אורנה שץ - אופנהיימר ושלמה בק בדרך של שיח ביניהם את המשמעות של אחריות ומעורבות חברתית בהכשרת מורים ואת השלכותיה על מערכת החינוך . הדיון מעורר תהיות ומחדד שאלות באופן המאפשר לשוב ולבחון את התחום החשוב בהכשרת מורים – אחריות ומעורבות חברתית ותרבותית . מקורות אבו חסין, ג׳ וגונן, ס׳ ( 2013 ) . אחריות לחינוך וחינוך לאחריות . באקה אל גרבייה ותל - אביב : מכללת אל קאסמי ומכון מופ"ת . אולשטיין, ע׳ ( 2016 ) . הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות : מיזם משותף עם משרד החינוך . נדלה מתוך http : / / www . keren - yozmot . org . il איל, א׳ ( 2012 ) . חדשנות מ"למטה" . הד החינוך, פו ( 2 ) , 42 - 45 . נדלה מתוך . http : / / www intel . co . il / content / www / il / he / education / about education . html אלמוג, א׳ ומילשטיין, א׳ ( 2014 ) . תכנית חותם – מודל הכשרה תוך - תפקידית ( on the job training ) . ביטאון מכון מופ"ת, ,53 116 - 122 . בושריאן, ע׳ ( עורך ) ( 2016 ) . אי - שוויון וחינוך קשרים בין גידול באי - שוויון חברתי כלכלי לבין שוויון בהזדמנויות ובהישגים בחינוך : דוח פעילות . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר