פתח דבר

עמוד:10

10 | ייצוגים : מציאות, חיקוי ודמיון - עיונים ביקורתיים של דויד גרוסמן מומיק ( 2005 ) . דמותו של מומיק עומדת גם במרכז הפרק הראשון של הספר עיין ערך אהבה ( 1986 ) . אדיבי - שושן מתחקה אחר הגודש של פרטי הריאליה הטריוויאליים לכאורה במומיק, המתבטאים דרך תודעתו, ראייתו ואופן פרשנותו של מומיק, ומבקשת לחשוף כיצד מומיק ומדינת ישראל של סוף שנות החמישים מייצגים את הניגוד המטלטל בין גלותיות וישראליות . ניגוד זה לא רק מעצב את עלילת הספר, אלא גם מוביל לסיום הקטסטרופלי של אחת היצירות החשובות ביותר במפעלו הספרותי של גרוסמן, חתן פרס ישראל . לאחר שני פרקים העוסקים בייצוג השואה בסיפורת, דן ליאור אלפרוביץ בהבניה הרעיונית של המציאות התרבותית וההיסטורית בהקשר של עיצוב תודעת השואה בישראל, והוא מתמקד בטרנספורמציה בייצוג המונח "גטו" . אלפרוביץ טוען כי פרשת קסטנר ומשפט אייכמן יצרו שינוי מהותי בייצוגו של הגטו בתרבות הישראלית כסמל בעל ערך לאומי . במחקרו טוען אלפרוביץ כי בשלב הראשון הובילו שני המשפטים המפורסמים לדחיקת אתוס המרד ולהדגשת רצח ההמונים וקורבנותיו, אך בשלב השני סורטט מחדש הדימוי של הגטו כמייצג שלב ביניים בלבד בתהליך ההכחדה של הקהילות היהודיות באירופה הכבושה . השער השלישי של ספר זה מוקדש לייצוגים בשירתם של יוצרים ישראלים מרכזיים . שרה מאיר קוראת מחדש בספר השירים שלושים עמ׳ של אבות ישורון ומתמקדת בתהליך הכפול של זיכרון ושכחה, קבירה והנכחה, הטמנה והוצאה לאור המתבטאים אצל ישורון . מאיר טוענת כי כפילויות אלה משקפות קונפליקט באשר לתהליכי אבלות בלתי אפשריים והאפשרות לייצגם באופן טקסטואלי . הקריאה הביקורתית של מאיר מתבססת על התאוריה הפסיכואנליטית של אברהם וטורוק, המבחינים בין תהליך אבל "בריא" ותהליך אבל בלתי אפשרי, בין היכולת להרחיב את גבולות האגו בעקבות הטמעת האובדן בנפש לבין מצב של "בליעת" האובייקט האבוד והפיכתו לקריפטה חתומה וחסומה תוך יצירת חומה שקשה להבקיעהּ . גליה שנברג עוסקת אף היא בכפילויות המתבטאות בכתיבה פואטית ובוחנת במחקרה ייצוגים של בעלי חיים בשירתו של אברהם חלפי . בעוד חלפי מתייחס אל חיות בר כמו אריה, חסידה ונחש כאל ישויות ספרותיות סמליות המייצגות הלכי נפש אנושיים, הרי שחיות מחמד וחיות קטנות בסביבה העירונית כמו חתול, תוכי ויונה מיוצגים ביצירותיו באופן המעיד על התבוננות ממשית ודיאלוג מכבד בין אדם וחיה . שנברג טוענת כי בעלי החיים הנוכחים בשירתו של חלפי הם

מכון מופ"ת

המכללה האקדמית לחינוך גורדון


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר