פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר | 11 פרקו האחרון של הספר, עם הפנים לעתיד, מציע הצצה ייחודית לתהליך המעשי ולממצאי הניסוי החינוכי שהתקיים בעיר רעננה בשנים 2011 - 2019 . הניסוי נועד לעצב בכל העיר חינוך ציבורי לחלוטין בעל ייחודיות עמוקה . הוא התבסס על מסקנתי מניתוח המדיניות שהוצג בשער הראשון, בדבר הצורך בדרך חדשה ואמיתית שמרחיקה מעבר לחלוקה המסורתית בין חינוך ציבורי לבין חינוך ייחודי ( המזוהה לא אחת כפרטי הן בספרות המקצועית והן בעיני הציבור הרחב, בשל מאפייני התנהלות שונים כגון גיוס כספים פרטיים למימון פעולתו השוטפת של המוסד החינוכי ) . חזון הדרך החדשה יוצג כעתיד אפשרי שעולם הייחודיות החינוכית יכול לצעוד לעברו . באמצעות התאוריה, הכלים של פיתוח מנהיגות אותנטית וקיום תהליך מנוהל וסדור של מחקר ופיתוח, העיר ביקשה להגשים את תמונת העתיד האפשרית של הדרך החדשה הייחודית - ציבורית בכל מערכת החינוך שלה . בכך היא אפשרה למדינת ישראל כולה למידה חשובה על ההיתכנות המעשית כמו גם על אתגריה של דרך מהפכנית זו . כמדינה שמאז הקמתה העזה להציע חינוך יצירתי חדשני וייחודי ובה בעת ציבורי, שוויוני וסולידרי, ראוי שמדינת ישראל תישיר מבט אל ההווה ואל העתיד ותצעד צעד נוסף קדימה בדרך החדשה של חינוך ציבורי לחלוטין, אך בעל ייחודיות עמוקה ומשמעותית . דרוש לנו חינוך שיענה על הצורך הגדל בחדשנות ובמשמעות ייחודית במאה ה - 21 עתירת האתגרים, אך יהיה רלוונטי גם לאתגרים החברתיים הבוערים בחברה שיסודות הסולידריות והשוויון בה מתערערים . דרוש לנו חינוך ציבורי - ייחודי שכל אחד מאיתנו ישמח להפקיד בידיו את ילדיו . תודות רבים וטובים תרמו למסע המחקרי - יישומי שספר זה מתבסס עליו, ואני מבקש להודות להם על כך . למנחי עבודת הגמר שלי לתואר שלישי, שעל ממצאיה ומסקנותיה מתבסס חלק גדול מספר זה, פרופ' יובל דרור ופרופ' דן גבתון מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ; לשופטי המחקר, כלת פרס ישראל לחינוך פרופ' מרים בן פרץ מאוניברסיטת חיפה ופרופ' אבנר בן עמוס מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ; למנחה עבודת הבתר - דוקטורט שלי, פרופ' גד יאיר, ראש המכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, שליווה את פיתוח מחקר הפעולה ברעננה אשר התבסס על ממצאי מחקר הדוקטורט ; לאיילת גיל - רונן, שהייתה עוזרת מחקר שלי במהלך כתיבת הדוקטורט ושותפה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר