מבוא מנוחה בירנבוים

עמוד:13

מבוא | 13 פרקינס וג׳יי, 1996 ; 2003 Birenbaum, ) . במחקרים נמצא כי מאפיינים אלה תורמים לקידום למידה מעמיקה ( 1987 Entwistle, ) , לשיפור החוללוּת העצמית ( self - efficacy ) ללמוד ולהשקעת מאמצים בהשגת מטרות למידה ( 1996 Pajares, ) . בתרבות כזו הלומדים מוכנים לחשוף את דפוסי החשיבה שלהם ואת הבנותיהם, משום שהם חשים ביטחון כי גם אם יטעו, לא יהיו לכך השלכות שליליות . הלומדים מכירים בתרומה של ניתוח הטעויות שלהם במהלך השיעורים והמשוב אשר הם מקבלים מהמורה ומעמיתים בעקבות הטעויות לטובת קידום הידע שלהם . פרקי האסופה בוחנים מנקודת מבטם של התלמידים והמורים את ההיבטים הבאים של התרבות הכיתתית : תפיסות הל״ה ( לרבות תפיסות של תפקידי המורה והתלמיד ) , ציפיות ואמונות באשר לחוללוּת עצמית, יחסי מורה - תלמידים, אקלים לימודי ואקלים חברתי ( ערכים, נורמות, מנגנונים וכלים ) . קהילת מורים בבתי ספר קיימים כמה סוגים של קהילות מורים . החוקרות מקלפלין וטלברט ( 2006 McLaughlin & Talbert, ) מיינו אותם לשלושה סוגים : קהילה חלשה – בדרך כלל החברים בקהילה זו עובדים בנפרד ( מורים אינם צופים בעבודת עמיתיהם ואינם שותפים בתכנון ההוראה ובהערכתה ) , והנורמה הרווחת בה היא שמירה על הפרטיוּת . דימוי שכיח לדפוס ההתנהלות הזה הוא קרטון ביצים ; קהילה מסורתית חזקה – ישיבות הצוות שלה עוסקות בעיקר במבחנים ובמדיניות הערכה ; וקהילות הלמידה שלה מתאפיינות בעבודה שיתופית בנושאי הוראה, למידה וחונכוּת ; קהילת למידה מקצועית בית ספרית, או קל"מ ( קהילת למידה מקצועית ) , היא קהילה המספקת הֶקשר תומך המסייע בכינונה של הל״ל ( 2007 , . Birenbaum, 2014 ; James et al ) . סעיף זה מתמקד בהסבר על אודות הקהילה האחרונה . קל״מ כוללת צוות מורים ( בחטיבות הביניים בדרך כלל הקהילות הן של צוותי מקצוע, ואילו בבתי הספר היסודיים כלל המורים שותפים בהן ) המתמקד בלמידת התלמידים . חברי הקהילה חולקים חזון חינוכי, נורמות וערכים משותפים ומשתפים פעולה בעבודתם . הם מקיימים ביניהם דיאלוג רפלקטיבי שוטף הבוחן בביקורתיות את ההתאמה בין העשייה בפועל לבין היעדים שהוגדרו ( בהתאם לחזון אשר גובש ) ; הם אוספים נתונים, מנתחים אותם ובוחנים ראיות לזיקות בין הפרקטיקה הזו לבין תוצרי הלמידה של תלמידיהם ; בהתאם

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר