מבוא מנוחה בירנבוים

עמוד:11

מבוא | 11 אודות ומגיבה למידע העולה מדיאלוג, מפרזנטציה ומתצפית בדרכים המקדמות למידה מתמשכת" ( 2009 FairTest, ) . משתי ההגדרות עולה שמטרתה המרכזית של הל"ל היא לסייע בקידום הלמידה . עיקרון מרכזי בתוכה הוא שיתוף הלומדים בכל שלבי ההערכה, ובייחוד בגיבוש הקריטריונים להערכה ובמתן משוב לביצוע ( 2010 Andrade, ) . ההכרה בחשיבות של שיתוף הלומדים נובעת מהבנה כי תהליכי ההערכה הם תהליכים חברתיים, ולכן רצוי שיתקיים דיאלוג בין שני הצדדים המעורבים בהם – המורה והתלמידים . שיתוף הלומדים בתהליך ההערכה גם מקדם את סוג הלמידה הרצוי – למידה בהכוונה עצמית ( - self Zimmerman & Schunk, 2001 ( ) regulated learning ) . מהלכי הל"ל מהלכי הל״ל הם מהלכי חקירה מחזוריים - מעגליים ( 1997 Calfee & Masuda, ) . המהלכים האלה נועדו לחשוף את הבנות הלומדים, לאבחן אותן ולהשתמש במידע זה כדי לקדם את הלומדים . בהערכה מתוכננת מראש ( פורמלית ) מהלך הל"ל כולל שישה שלבים : ( א ) תכנון והגדרת יעדים ( מה יוערך ) ; ( ב ) פיתוח כלי לאיסוף ראיות על אודות הלמידה ( מה הלומד מבין, יודע ומסוגל לעשות ) ; ( ג ) איסוף ראיות באמצעות הכלי שפוּתח ( אופן השימוש בכלי ) ; ( ד ) ניתוח ופרשנות של הראיות ( הערכת הפער בין הרצוי [ בהתאם ליעדים ] למצוי [ בהתאם לביצוע ] ) ומתן משוב לביצוע ( feedback ) ברמת הפרט וברמת הכיתה ; ( ה ) תכנון וביצוע של התערבות שתסייע לצמצם את הפער בין הרצוי למצוי ( feedforward ) ; ( ו ) הערכת יעילותה של ההתערבות ( בירנבוים, 2009 ) . שני עמודי התווך במהלך זה הם הכלים לאיסוף ראיות ( בירנבוים, 1997 ) ושני רכיבי המשוב ( feedback ו - Hattie & Timperley, 2007 ( ) feedforward ) . את המשוב כותבים המורה, עמיתיו של הלומד ( הערכת עמיתים ) והלומד עצמו ( הערכה עצמית ) . במהלכי הערכה כאלה הלומדים נדרשים לגלות כישורי הכוונה עצמית . ביטוים לאורך זמן תורם לשכלולם . ב הערכה בלתי - פורמלית, כמו למשל בשיח הנערך בשיעור ( classroom discourse ) , מהלך הל"ל כולל ארבעה שלבים : ( א ) הפעלת אסטרטגיה לחשיפת הבנות הלומדים ; ( ב ) תגובות הלומדים ; ( ג ) אבחון התגובות ; ( ד ) שימוש במידע שנאסף כדי לקדם את הלמידה ( 2011 Ruiz - Primo, ) . כיוון שאת המהלך הזה של הל״ל אפשר לבצע בתדירות גבוהה ( להבדיל ממהלך הל"ל בהערכה פורמלית ) , הרי ביישום איכותי ותכוף שלו גלום פוטנציאל רב לקידום הלמידה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר