המודרניזם של ברנר: קריאה 'כלכלית' בבחורף

עמוד:10

מיכאל גלוזמן 10 במפנה הזה יש לראות אפוא התנערות כפולה : ברנר מתרחק ב בחורף מן הריאליזם הפסיכולוגי המשוכלל אשר פיתחו היוצרים שקדמו לו והשפיעו עליו, אולם בה בעת הוא שולל את הריאליזם הנמוך שאפיין את ספר הביכורים שלו עצמו — מעמק עכור ( 1900 ) , שנכתב בהשראת סיפורי 'המהלך החדש' של בן אביגדור . ב בחורף הפנה ברנר עורף לספרו הראשון והציע תפיסה מודרניסטית, שהעניקה לעוני משמעויות אסתטיות ופסיכולוגיות חדשות : מ בחורף ואילך יעסוק ברנר בעוניו של הטקסט, ב'פואטיקה של עוני' ובסוגים שונים של מה שאכנה התרוששות נפשית . הרומן הראשון של ברנר מצביע אפוא על הזיקות המורכבות בין עוני חומרי לעוני סגנוני ובין התרוששות נפשית להתרוששות של הלשון . העוני המטריאלי שכה העסיק את ברנר בסיפורי מעמק עכור לא נעלם מן הרומן, אולם נעשו בו כמה המרות פיגורטיביות, שמשמעויותיהן הסמליות דוחקות אותו לשוליים של הטקסט . עוניו של ברנר כל הקורא את אגרותיו של יוסף חיים ברנר במפנה המאה — או את פרקי הזיכרונות שנכתבו על אודותיו לאחר מותו במאורעות תרפ"א ביפו — בהכרח שם לב לתיאורים החוזרים ונשנים של עוניו הקשה . עוני זה נבע לא רק מדלות החיים היהודיים בתחום המושב אלא גם ממעמדה השברירי של הספרות העברית בת הזמן כמערכת כלכלית . אבנר הולצמן היטיב לתאר את הקשיים הכלכליים שעמם התמודדו רבים מן הסופרים העברים בשלהי המאה ה- 19 באמצעות סיפורו של אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ ( אז"ר ) , שספרו על הפרק ראה אור ב- 1887 . אברהם צוקרמן, שהביא את הספר לדפוס בוורשה, שלח לרבינוביץ את העותקים המודפסים אל עיירתו בילגורוד, במרחק של כ- 1,300 קילומטר . בעיירה לא היה לספר דורש, ורבינוביץ החליט לצאת למסע כדי למכור את הספר מדלת לדלת . המסע נחל כישלון מוחלט מבחינה כלכלית, ורבינוביץ חווה במהלכו השפלות רבות : הכסף שאסף רבינוביץ היה אפוא מועט, אך חוויות ההשפלה היו רבות . על פי עדותו, המעמדים הקשים מכול זומנו לו כאשר בא לאודסה והתייצב לפני נכבדיה, אנשי תנועת 'חיבת ציון' והספרות העברית . ליאון פינסקר, מחבר אוטואמנציפציה , נזף בו בלא כחל וסרק : 'במה האדון עוסק ? ', אמר לו . 'הלא יותר טוב היה לך ולעולם כולו אילו היית סנדלר . אנכי נותן לך רובל, אבל אין לי כל צורך בספרך, מפני שאיני זקוק כלל לשפה העברית' . רבינוביץ כפף את ראשו ולקח את הרובל, כדבריו, 'בהכרה שלמה של שפלות, של בוז . הייתי בעיני כתולעת נרמסת' . קבלת פנים דומה חיכתה לו בביתו של כרמל, ירושלים ,2011 עמ' 575 . ליחסים המורכבים והבו-זמניים בין ריאליזם למודרניזם בספרות העברית ראו : Todd Hasak - Lowy, Here and Now : History, Nationalism, and Realism in Modern Hebrew Fiction, Syracuse University Press, Syracuse NY 2008 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר