על מסגרת הדיון העיוני בספר

עמוד:13

מבוא : "המורים הטובים, טובים מתורתם" | 13 ספונטנית, מיטיבה ומשמעותית . מנקודת מבט זו ניתן לתפוס את עושרה ואת מורכבותה של עבודת המחנך על שלל אתגריה ומתחיה כביטוי של אנושיותו וכאפשרות שיהפוך לדמות משמעותית בחיי הילדים שתחת אחריותו . לשם בניית הטיעון בספר בניתי שלושה שערים : הראשון, הוא התאורטי, מציג את הגיונותיה הפילוסופיים הייחודיים של העמדה הרדיקלית - קיומית בנוגע לטבע האדם, לסגולתו ולמקומו בעולם, וגוזר מהן ארבע זיקות קיומיות - פדגוגיות מכוננות . בשער זה אניח את היסודות הרעיוניים לדיון הפדגוגי בהמשך ; פרקי השער השני עוסקים בדמות המחנך על פי העמדה הרדיקלית - קיומית ובמגוון המתחים והמורכבויות שמתוכן נוצקת איכותו כמבוגר משפיע בחיי הילד ; השער השלישי דן במעמדו המיוחד של בית הספר הציבורי בראייה הרדיקלית - קיומית ובאיכות המיוחדת הנובעת מטבעו המיושן והבלתי מושלם . אני מקווה שהספר יוכל להציע פרספקטיבה פורייה ומעניינת לדיון במהותו של 2 בפרט . החינוך בכלל ובתפקידו ובדמותו של ״המחנך המשמעותי״ התובנות שהשתדלתי לנסח בספר עלו מתוך שנות התנסותי כמחנך וכמדריך פדגוגי . תודתי הראשונה נתונה לפיכך לעמיתיי ולעמיתותיי מבית הספר גבעת גונן וממכללת דוד ילין . השיחות האישיות עימם הן שהנצו כמה מן הרעיונות המוצגים בספר . תודות תודה לחבריי שקראו גרסאות מוקדמות מכתב היד של הספר והעירו הערות חכמות ומועילות : ורד שביט ממכללת דוד ילין, ד״ר טל גלעד מהאוניברסיטה העברית וד״ר ניר מיכאלי ממכללת אורנים . אני מבקש להודות להוצאת הספרים של מופ״ת, אשר תמכה בהוצאת הספר מראשיתו ועודדה את תהליכיו : לד״ר יהודית שטיימן, ראשת ההוצאה לשעבר ; לד״ר דודו רוטמן, ראש ההוצאה המכהן ; ולחני שושתרי, רכזת ההוצאה . תודה מיוחדת אני חב גם לעורכות הלשוניות, עפרה פרי ואדוה חן, על קריאתן הקשובה ועל עצותיהן החכמות שסייעו לי לדייק את טיעוניי . לבסוף, תודה גדולה אני שולח ללני, אליה, תמר ודפנה האהובות מכול . 2 בגלל אילוצי העברית בחרתי לנקוט לעיתים לשון זכר ולעיתים לשון נקבה, אך הכוונה תמיד לשני המגדרים, כלומר למחנך ולמחנכת כאחד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר