מבוא

עמוד:14

מבוא | 14 אמר רבי תנחומא , המקרא הזה מדבר במשה . כיצד , אתמול היה עולה והרי גם 8 " . לו לרקיע כנשר , עכשיו היה מבקש לעבור את הירדן ואינו יכ ל לעבור את הירדן שלו . ו רקיע זה או אחר אך אינו יכ עולה לְ ' כלאדם ' ב , י ( , " י ועוד : הכתוב " אשר בידו נפש כל חי ורוח כל בשר איש " ) איוב 9 . אף הוא נדרש בהקשר המוות בצורה דומה : " אין איש אלא משה " רוש לכל אדם , אך הדרשה מעבירה אותו למשה . י חס בפ י הכתוב מתי , דהיינו לומד ' כלחכם ' אלא ' כלאדם ' כי משה מסמל לא , יש גם . כך , במיוחד , ובעצם הוא מסמל את יוצר המדרש התורה ומלמדה לרבים , ל לעמוד וו להיות תלמידו של יהושע ואינו יכ כשמשה מקבל על עצמ בכך ; או כשהוא נאלץ לסבול את אבדן חכמתו לשכחה . במקרים אלה , אבדן – משה משמש פה לחרדות העמוקות של החכם בתור חכם " בדברם : מעמדו . וכבר כתב אביגדור שנאן אבדן זהותו ו אבדן כישוריו , ואולם גם 10 עצמם " . על משה עסקו חכמים לעתים באופן טיפולוגי בהם חרדותיו של החכם אינן אלא השתקפות ספציפית של החרדות מפני השקיעה התוקפות את האדם באשר הוא אדם . כאן הפחד אינו מפני הסוף , אלא מפני תהליך הדעיכה , בו משיל האדם מעצמו בלית – המוות תוכן אישיותו . אתרה את חזותו ו ברֵ ‚ ודדים פרקי הספר : ברצוני לציין את הנושאים עמם מתמ מוקים האלטרנטיביים למות משה במדבר . הנה , למרות י דן בנ ‡Ù¯˜ פשוטו של מקרא התולה את מיתת משה באירוע במי מריבה , קיימות יתכן כי מסורות י מוקים אחרים לעונש . י מסורות מדרשיות המספקות נ אלטרנטיביות אלו עצמן מעוגנות במקראות אחרים , מקראות הרומזים יתכן , כמו כן , כי היו חכמים י בות במותו של משה במדבר . למורכ . ( 121 ליברמן עמ ' ) וראה את המקבילה במהדורת ט ב ) וילנה ( פרשה דברים רבה . 8 . הדרשה מתבססת על הכתוב 252 ירושלים תשל " ח , עמ ' , מדרש פתרון תורה , א " א אורבך . 9 ( , פסוק המאפשר למדרש לפרש גם מקראות אחרים גב , " י בר " והאיש משה . . . " ) במד יחסים למשה . יהעוסקים ב " איש " כמת א ' בתוך : , ' ים ל תהי בטרקלין ועל סף הבית : משה רבינו ודוד המלך במדרש ' א ' שנאן , . 10 , ספר זכרון לתרצה ליפשיץ — מחקרים בתלמוד ובמדרש , ( עורכים ) אדרעי ואחרים . 569 ירושלים תשס " ה , עמ '

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר